Eneco kondigde maandag aan dat klanten met zonnepanelen 11,5 cent per opgewekte kilowattuur stroom gaan betalen. Eerder kwamen BudgetEnergie, Greenchoice, Vandebron en enkele andere leveranciers met terugleverkosten voor zonnepanelenbezitters.
Reden hiervoor is dat momenten met een overschot aan opgewekte stroom geld kosten voor energieleveranciers. In plaats van alle klanten daar via hun energierekening aan laten meebetalen, willen energieleveranciers de kosten doorberekenen aan mensen met zonnepanelen.
Maar daardoor zijn mensen die veel geld in zonnepanelen hebben geïnvesteerd tientallen tot enkele honderden euro's per jaar duurder uit.
Onvrede, maar ook begrip
De invoering van extra kosten heeft geleid tot boze reacties, melden enkele energieleveranciers. "We zagen in de eerste weken honderden zonnepanelenklanten vertrekken en er was veel negatieve publiciteit", zegt een woordvoerder van Vandebron.
Deze leverancier voerde in augustus 2023 als eerste terugleverkosten in. Sommige klanten merken die extra kosten pas na afloop van hun vaste contract.
De negatieve reacties zijn te begrijpen, omdat de extra kosten voor iemand met zonnepanelen een tegenvaller zijn, zegt de woordvoerder. "Als je verlies maakt op klanten zonder panelen, heb je twee opties. Of terugleverkosten invoeren of extra kosten rekenen aan klanten zonder panelen. Dat laatste was niet langer vol te houden."
Vandebron zag in die eerste weken juist het aantal klanten zonder panelen toenemen. Door de kostenverhoging voor zonnepanelenklanten gingen zij juist minder betalen. "Inmiddels hebben we weer meer klanten met zonnepanelen dan ooit. "
Uittocht blijft beperkt
Ook BudgetEnergie verloor vlak na de aankondiging in januari klanten met zonnepanelen. "Maar inmiddels zien we dat het aantal vertrekkers afneemt", zegt een woordvoerder. "Waarschijnlijk omdat andere leveranciers ook met extra kosten voor zonnepanelen zijn gekomen."
Bij Eneco is het effect sinds maandag nog niet te zien, omdat dat nog te vroeg is. En ook sinds maart, toen de grote leverancier al een vorm van extra kosten voor zonnepanelenbezitters invoerde, was er geen uittocht van deze klanten.
Ook Greenchoice zegt geen grote uittocht te hebben gemerkt. "Wij merken dat klanten er wel begrip voor hebben." Dat herkent Eneco: "Tussen de negatieve reacties zitten ook klanten met veel begrip voor ons besluit."
Kort na invoering meer overstappers
Bij vergelijkingssite Gaslicht.com zien ze iedere keer nadat een leverancier terugleverkosten heeft ingevoerd klanten in beweging komen. Volgens directeur Ben Woldring gaan in de maand waarin een leverancier terugleverkosten bekendmaakt daar 3,5 keer meer mensen weg dan in de periode daarvoor.
In de maanden erna blijft die uittocht nog iets groter dan normaal. Vergelijker Pricewise herkent het sentiment dat mensen met zonnepanelen niet blij zijn met de extra kosten. "Maar het is moeilijk te onderzoeken of ze met die reden overstappen."
Volg dit onderwerp
Partijen zonder terugleverkosten soms duurder
Er is nog een aardige groep leveranciers die geen terugleverkosten rekent. Maar daar lijkt niet direct een grote toestroom van zonnepanelenklanten zichtbaar. Essent en Vattenfall zijn allebei van plan terugleverkosten in te voeren, maar hebben dat nog niet gedaan. Zij zeggen geen grote toestroom van zonnepanelenbezitters te merken nu ze nog geen terugleverkosten hebben.
De vraag is wel waar de zonnepanelenklant naartoe moet vluchten. "Leveranciers zonder terugleverkosten hebben niet per definitie het beste aanbod. Zij brengen vaak via andere onderdelen op de energierekening hogere kosten in rekening voor de zonnepanelenklant ten opzichte van klanten zonder panelen", zegt Woldring.
"Dat kan via hogere prijzen voor stroomverbruik, hogere gasprijzen of hogere vaste kosten (vastrecht). Het lijkt alsof die partijen geen onderscheid maken tussen klanten met of zonder zonnepanelen, maar dat is vaak dus toch het geval."
Woldring rekent voor dat een partij met terugleverkosten toch de beste keus kan zijn. "Als je nu kijkt met een gemiddeld jaarverbruik (3.500 kWh stroom, 1.500 kubieke meter gas, 2.400 kWh teruglevering), staan in de top vijf van energiecontracten bij Gaslicht.com alleen leveranciers met terugleverkosten. Zij kunnen nu scherpere tarieven hanteren en geven hogere welkomstkortingen."
Vluchten maar kort mogelijk
Probleem voor klanten met zonnepanelen is ook dat ze zich niet lang kunnen vastleggen bij leveranciers zonder terugleverkosten.
Waar andere klanten veel te kiezen hebben bij contracten waarbij de prijzen drie jaar gelijk blijven, worden die voor mensen met zonnepanelen vaak niet aangeboden. Een toevluchtsoord zou dus waarschijnlijk maar voor een jaar redding brengen.
Vandebron zegt juist door de invoering van terugleverkosten zonnepanelenbezitters lange contracten te kunnen aanbieden. "Wij hebben daarom gewoon weer driejarige contracten, ook voor hen."