Ga naar de inhoud
Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

Onze Giro-man ter plekke zag chaos in Livigno: "Renners gingen voor veiligheid, organisatie dacht even aan geld"

 di 21 mei 2024 13:26
" "
Het slechte weer speelt Giro-rit 16 flink parten.

Complete wanorde in de Giro d' Italia. Vandaag deed het peloton normaal het dak van de Giro aan, maar het weer besliste daar anders over. Kan gebeuren, maar het duurde verschrikkelijk lang vooraleer de Giro-organisatie communiceerde met de buitenwereld. Renaat Schotte zocht naar een verklaring. 

Gewoon starten in Livigno? De rit neutraliseren over de Umbrailpass? Of toch de auto in richting nieuwe startplek Prato di Slevio? 

Een halfuur voor de start van etappe 16, voorzien om 11.30 uur, wist niemand het. 

Spelbreker was het weer: het peloton uitte zijn grote bezorgdheid over de barre omstandigheden - sneeuw en temperaturen rond het vriespunt - op de Umbrailpass, het dak van de Giro op bijna 2.500 meter. 

Eén grote warboel, dat zag ook onze man ter plekke Renaat Schotte. 

"Gisteren was er nog overleg tussen de organisatie, ploegleiders en de rennersvakbond over het parcours van vandaag. Toen lag een rit mét de Umbrailpass nog op tafel". 

Twistpunt is de afdaling van de Umbrailpass, het dak van deze Giro. Die is volgens de renners door het slechte weer veel te gevaarlijk geworden.

Renaat Schotte

Deze morgen verklaarden de teams dan unaniem dat ze onder de huidige weersomstandigheden niet aan de etappe wilden beginnen. 

"Het belangrijkste was natuurlijk de gezondheid én veiligheid van de renners", vertelt Renaat. 

"De temperaturen op de Umbrailpass lagen rond het vriespunt, die koude is één ding. Maar het probleem was de afdaling: die is door de sneeuw en regen heel glibberig geworden." 

"Eén ijsplek is al voldoende om lelijk onderuit te gaan. We moeten echt voet bij stuk houden", liet Mauri Vansevant zich duidelijk horen voor de start. 

Ook Ben O'Connor nam geen blad voor de mond: "Het is 2024 en nog steeds heb je dinosaurussen die de menselijke kant van het wielrennen niet willen zien."

Het peloton stond dus lijnrecht tegenover de organisatie. 

Een startbriefje van 400.000 euro

Waarom lag de Giro-organisatie dan zo dwars? 

"Geld", weet Renaat. "Livigno heeft 400.000 euro neergeteld om de finish van eergisteren en de start van vandaag binnen te halen."

"Wanneer de Giro dat contract niet nakomt, moeten ze hier volgend jaar gratis een rit laten starten. Dat is natuurlijk een grote doorn in het oog van de organisatie." 

De Giro probeerde nog om de renners te overtuigen toch te starten in Livigno, maar het bracht geen zoden aan de dijk.

Een duidelijke collectieve "nee" was het antwoord van de renners. De start werd  eerst verlegd naar Prato di Stelvio om 14 uur. Een ingekorte etappe dus van 120 km. Maar dat werd nog Spondigna om 14.25 uur.

Zo moet de Giro-organisatie het nog maar eens afleggen van de weergoden. Ook vorig jaar moest een rit ingekort worden door hevige sneeuwval. 

Gelukkig zegeviert het gezond verstand, maar stof tot nadenken voor later? 

Gerelateerd: