Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM100
Nieuwe operator gaat deze zomer strijd aan met Telenet en Proximus: “Meer dan 10 procent goedkoper”
In de loop van deze zomer lanceert DIGI als vierde nationale telecomoperator zijn aanbod met abonnementen voor mobiel internet, vast internet via fiber en televisie. “Onze prijzen zullen meer dan tien procent lager liggen dan de huidige prijzen”, verklapt Jeroen Degadt van DIGI België in een interview met HLN. Wat wil DIGI nu al vertellen over de abonnementen? En zullen Proximus en Telenet nu ook hun tarieven verlagen? -
PREMIUM40
EXCLUSIEF. Familie van tien moet halsoverkop ander vakantiehuisje zoeken voor deze zomer. “Met Belvilla nog iets boeken? Nooit meer”
“We hadden voor tien man een zomerhuisje geboekt in het zuiden van Frankrijk, goed voor 7.773 euro. Tot de woning plots niet meer beschikbaar was.” Wesley Schauvaerts (37) is een van de tientallen Vlamingen die slachtoffer is geworden van een fout bij Belvilla. Onze HLN-consumentenexperte Safia Yachou sprak met Wesley en ging verhaal halen bij het bedrijf, waar de Indiase CEO ons uitzonderlijk zelf te woord stond. Dit is wat je kan doen als je zelf slachtoffer bent. -
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
-
Livios
Na woningbrand door zonnepanelen in Meise: welke gevaren loop je met zo'n installatie?
In het Vlaams-Brabantse Meise woedde gisterenavond een hevige brand. Daarbij raakten twee personen gewond. De oorzaak bleek een set zonnepanelen te zijn die vuur hadden gevat op een achterbouw. Dergelijke nieuwsberichten doen bij sommigen onder ons de twijfel over de brandveiligheid van zonnepanelen oplaaien. Terecht of niet? En waar schuilen de risico’s? Bouwsite Livios zoekt het uit. -
PREMIUM122
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?
Waarom staan Belgische kopers niet in de rij om armlastige voetbalclubs zoals Standard over te nemen? Door de rijkentaks waarmee linkse partijen de kiezer hopen te verleiden, zo vertelde ex-eigenaar en miljardair Roland Duchâtelet in een opvallend interview aan HLN Sport. Veel landen gingen al overstag voor een rijkentaks, maar voerden hem daarna weer af. Heeft Duchâtelet gelijk: heeft een rijkentaks geen nut? -
PREMIUM2
Te mooi om waar te zijn? Carrefour belooft klanten via nieuwe app 20 euro cash om thuis te koken
-
Spaargids.be
“Kleine banken bieden grootste spaarrente”: waar zit jouw geld het best?
-
PREMIUM
61 verkoopsites als Vinted of Airbnb gaven aan fiscus door wie veel verkocht in 2023. Riskeer je nu belastingverhoging of boete? “Geen paniek: dit doe je best”
Liefst 61 digitale platforms als Vinted, Uber of Airbnb hebben de fiscus informatie bezorgd over wie er bij hen minstens 30 transacties heeft verricht of er meer dan 2.000 euro heeft verdiend. Zit die info al bij jouw documenten in MyMinfin of zijn er al bedragen ingevuld in jouw Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte? Francis Adyns van de FOD Financiën licht toe en fiscaal docent Koenraad Tranchet vertelt wat je moet doen om een hoge belastingaanslag of boete te vermijden. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd