20 februari 2018 om 03:00
Luister naar

Gert-Jan Segers over de affaire-Zijlstra: ook ik was erbij

Vorige week zondag belde Halbe Zijlstra me op. De volgende dag zou er een voor hem beroerde editie van de Volkskrant bezorgd worden. Hij deed zijn verhaal zoals u dat de afgelopen week al vele malen hebt kunnen vernemen, maar ik toen voor het eerst hoorde. ‘Dom, fout, onnodig’, was mijn primaire reactie na zijn uitleg en ik bedacht dat dit hem nog wel een tijd zou achtervolgen. Maar om eerlijk te zijn, schatte ik in dat dit niet het einde van zijn ministerschap hoefde te betekenen. Ik realiseerde mij ook dat mijn eigen primaire reactie ook door politieke en persoonlijke omstandigheden werd gekleurd. En ik bevroeg mezelf, zoals ik dat de afgelopen dagen vaker heb gedaan.

Net na mijn aantreden als fractievoorzitter in 2015 had Halbe Zijlstra me uitgenodigd voor een lunch. Arie Slob kenden ze wel bij de VVD, maar die nieuwe jongen van de ChristenUnie moest nog een beetje besnuffeld worden. Het was een prettige ontmoeting, waar de lange schaduw van de komende verkiezingen en formatie al overheen hing. Tijdens de onderhandelingen was het Halbe Zijlstra die ook oog had voor het belang van andere partijen. Als kleinste partij met, bij gevoelige onderwerpen, soms de meest excentrieke opvattingen, wisten we ons altijd door hem gezien. Dat vond ik bijzonder. En het schiep een band.

bonnetjesaffaire

Ruim een jaar geleden kreeg ik het boek van Nieuwsuur-journalist Bas Haan over de bonnetjesaffaire te lezen. Toen ik het uit had, voelde ik opnieuw een heilige, democratische verontwaardiging opkomen over al het gedraai en gedoe van de maanden en jaren ervoor. Ik had tegenover bewindslieden gestaan die hun best hadden gedaan om ons als Kamerleden onwetend te houden. Het ging me al lang niet meer om dat bonnetje, maar veel meer om de omgang met de Kamer, de omgang met een kritische journalist en met de waarheid. En het boek van Bas Haan documenteerde alles nog een keer en kwam met een nieuw feit, waarna ik ervan overtuigd was dat we als Tweede Kamer een streep moesten trekken. Het was onze democratische plicht om onze politieke moraal hoog te houden.

De ChristenUnie is toegetreden tot de coalitie en een van mijn angsten hierbij is dat we er moreel gemankeerder uitgaan dan we er ingingen. Mijn politieke vrees is dat we onszelf verliezen in gewichtigheid, politieke spelletjes, hang naar posities, morele bijziendheid. Nadat Zijlstra me gebeld had, wilde ik daarom ook bij mezelf kunnen vaststellen dat mijn normen onveranderd zijn en dat politieke vriendschap mijn morele kompas niet stukmaakt. In mijn eerste taxatie was de leugen van Zijlstra vooral een domme manier om als Kamerlid een waarheid over Rusland naar buiten te brengen. Terwijl in de bonnetjesaffaire door bewindslieden onwaarheden werden gedebiteerd om de waarheid voor de Kamer te verdoezelen. Dat is toch een verschil. Hoe je mijn taxatie ook taxeert, zij werd ingehaald door nadere uitlatingen van voormalig Shell-baas Van der Veer en door de groeiende ongeloofwaardigheid van een minister van Buitenlandse Zaken. De hashtag #Halbewaserbij was trending en dodelijk. Opstappen was onvermijdelijk geworden.

rekenschap geven

Tegelijk was ik erbij toen het gebeurde en moet ik me daar rekenschap van geven. Persoonlijke sympathie mag nooit een scherpe politieke beoordeling van een bewindspersoon in de weg staan. Ik mocht Ard van der Steur persoonlijk erg graag, maar moest als Kamerlid hem politiek controleren. Die plicht heb ik ook ten opzichte van dit kabinet. En ik mag alleen maar hopen dat waar mijn beoordelingsvermogen hapert, anderen mij scherp houden. Als Kamerlid moet ik het recht en de moraal hoog houden, zonder aanzien van personen en politieke kleur. Wat niet deugt, mag nooit met de mantel van de liefde bedekt worden. Maar waar er nooit meer ruimte is voor een tweede kans, daar wordt moraal genadeloos. Bij God is er altijd ruimte voor genade. Wanneer er in de politiek ook ruimte moet zijn voor vergeving kan alleen bepaald worden door liefde. Liefde voor de waarheid en liefde voor kwetsbare, feilbare en soms domme politici.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.

Afbeelding

Christenzionist in gesprek met een Palestijns christen. 'Je kunt altijd nog verhuizen'

Stel dat een christenzionist ergens bij Bethlehem de Palestijnse Daoud Nassar ontmoet. Aad Kamsteeg maakt zich een voorstelling van dat gesprek en welke argumenten dan meestal worden gebruikt.

Afbeelding

Het is goed te begrijpen waarom voetballer Cody Gakpo luistert naar de worship van Eline van Dijk

De teksten van een nieuwe generatie Nederlandse worship- en aanbiddingsleiders worden eerlijker valt columnist Gerard ter Horst op. Een sterk voorbeeld vormt Eline van Dijks ‘Levenswoorden’. Cody Gakpo blijkt ook fan.