‘No-deal’ brexit zou uitbater Kanaaltunnel 15 miljoen euro winst kosten
Als politici aan beide zijden van het Kanaal het tegen 29 maart niet eens geraken over een brexitdeal, dan zal dat wegen op de winst van Getlink, de uitbater van de Kanaaltunnel. Dat meldt het bedrijf vandaag.
Als er een akkoord komt, verwacht Getlink dat het dit jaar een ebitda (winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen) zal boeken van 575 miljoen euro. In het geval van een ‘no-deal’ zou dat maar 560 miljoen euro zijn.
Vorig jaar draaide het bedrijf een ebitda van 569 miljoen euro. Getlink heeft vorig jaar nog een recordomzet van 1,079 miljard euro gerealiseerd, met dank aan de eigen shuttles die bijna 1,7 miljoen vrachtwagens en zowat 2,7 miljoen personenvoertuigen door de tunnel transporteerden, en aan de klant Eurostar. Die laatste vervoerde bijna 11 miljoen reizigers in hogesnelheidstreinen onder de Noordzee.
CEO Jacques Gounon verwacht na de brexitdatum wel wat problemen, maar tegen de tweede helft van het jaar zouden die van de baan moeten zijn. Het zal ervan afhangen hoe snel de douaneprocedures ingevoerd kunnen worden. Gounon wijst erop dat de grote meerderheid van de tunnelgebruikers internationale groepen zijn, "die het gewoon zijn grenzen over te steken en aanzienlijke interne douanedepartementen hebben".
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Faillissement Van Hool zou Vlaanderen 18 tot 20 miljoen euro kosten”
-
PREMIUM353
België straks het Griekenland aan de Noordzee? Gouverneur Nationale Bank waarschuwt: “Volgende regering moét slecht nieuws brengen”
De volgende regering kán niet anders dan slecht nieuws brengen. Dat zegt Pierre Wunsch, gouverneur van de Nationale Bank. Oorzaak? De almaar problematischere overheidsfinanciën van ons land. De komende jaren moet minstens 2,5 miljard euro per jaar worden bespaard, alleen maar om het gat in de begroting niet nóg groter te maken. “Anders dreigt op termijn een scenario zoals in Griekenland.” En dan kunnen de gevolgen ook voor jou groot zijn, waarschuwt Wunsch met forse besparingen op pensioenen en uitkeringen. -
10
Nooit eerder kochten we zoveel online: dit zijn de cijfers
Vorig jaar kocht de Belg voor 16,3 miljard euro online, dat is nog eens 10,7 procent meer dan in 2022. Nooit eerder werd zoveel geld uitgegeven in webshops. Pakketreizen zijn de absolute koploper bij de online-aankopen. -
-
31
Duitse wapenfabrikant Rheinmetall draait recordomzet door oorlog in Oekraïne
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
PREMIUM45
Nu banken Van Hool niet willen redden. Is faillissement maandag een feit? En wat met de 2500 werknemers?
Het faillissement lijkt een zekerheid. Maandag is er bij Van Hool een bijzondere ondernemingsraad en de uitkomst daarvan is bijna zeker nu de banken niet bereid zijn de zwalpende busbouwer opnieuw op weg te helpen. Maar is dat het slechts denkbare scenario, een faillissement? Of net niet? Wat betekent dit voor het bedrijf én de 2.500 werknemers? “Voor wie zijn werk verliest bij een faillissemtent maakt dat financieel een serieus verschil.” Vooruitblik op D-Day.Lier -
11
Europese lidstaten willen dan toch dat grote bedrijven verantwoordelijk worden voor uitbuiting en milieuschade van leveranciers
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
Personeel dat deelt in winst van bedrijf met kwart gestegen in 5 jaar: al 125.000 werknemers profiteren
Bedrijven laten werknemers steeds vaker en meer deelnemen in de winst. De winstpremie, waarbij werknemers deelnemen in de winsten van hun onderneming, blijkt een succes te zijn, zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) opvroeg bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V). -
PREMIUM1
Faillissement Van Hool onvermijdelijk: hoe moet het nu verder met iconische busbouwer?
Er is geen hoop meer op redding bij Van Hool. De busbouwer stevent af op een faillissement. In het beste scenario volgt er vanaf volgende week een (gedeeltelijke) doorstart met een overnemer. Maar wat zijn de plannen vervolgens met de bus- en trailerbouwer? Hoeveel van de 2.500 werknemers kunnen aan boord blijven? Voor wie moet vertrekken, betekent een faillissement bovendien een extra financiële aderlating. “Het is zelfs niet zeker of de arbeiders hun volledige loon van maart wel zullen krijgen.” -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg