© Red Bull Racing

Verstappen: "Lelijkere F1-bolides geen garantie op vlotter inhalen"

Max Verstappen betwijfelt of de aerodynamische veranderingen die op til staan voor 2019 het wiel-aan-wiel racen makkelijker zullen maken.

F1journaal.be

Eerder dit jaar besliste de FIA dat er voor 2019 een aantal aerodynamische veranderingen zullen komen. Zo zullen we volgend jaar bredere voorvleugels zien met rechtere endplates en wordt de achtervleugel wat breder en dieper om het effect van de DRS te vergroten.

Het hoofddoel van die aanpassingen is het inhalen te vergemakkelijken en en wat meer actie op de baan te verkrijgen. Max Verstappen twijfelt echter of de aangekondigde veranderingen het gewenste effect zullen hebben.

“Het zal wel een beetje helpen maar ik lees al dat we volgend jaar evenveel downforce zullen hebben als dit jaar, dus denk ik dat het effect eerder gering zal zijn,” aldus Verstappen op zijn officiële website.

“Het ziet er alleen wat lelijker uit maar misschien wordt het ontwerp nog wat bijgeschaafd tegen volgend seizoen.”

De jonge Nederlander zit ook niet echt te wachten op een groter effect van het DRS.

“Ik heb het liefste geen DRS omdat het natuurlijker is en beter voor de fans maar op sommige circuits is het onmogelijk om in te halen.”

Door de aanpassingen zullen we volgend jaar wellicht weer snellere auto’s krijgen maar Verstappen vindt het belangrijker dat het weer mogelijk wordt dat de auto’s elkaar op korte afstand kunnen volgen.

“Ik moet niet noodzakelijk ronderecords breken, het is natuurlijk fijn als je auto snel door de bochten gaat maar als je elkaar niet kan inhalen krijg je niet echt een aangename race. Volgens mij moet er een goede balans tussen de twee komen.”

“Het is ook niet fijn om met een auto te rijden die helemaal geen grip heeft. Als je de huidige auto’s vergelijkt met die van 2015 of 2016 is het nu natuurlijk duizend keer beter. Voorheen was het altijd rijden en blokkeren, nog altijd snel, maar het voelde niet zo fijn aan om mee te rijden,” besluit Verstappen.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Formule 1