Het gaat van kwaad naar erger bij De Lijn: “Straks zijn zelfs de vervangbussen op”

Op één ochtend vonden twee ongevallen met ­rijtuigen van De Lijn plaats. Daarbij vielen 29 gewonden. Het definitieve ­onderzoek is nog niet rond, maar in eerste instantie wordt gewezen naar defecte remmen en een kapotte spoorwissel. Opnieuw worden vragen gesteld bij de staat van de infrastructuur en de rijtuigen. “Ik verwacht dat het in de toekomst nog erger zal worden”, zegt ACOD-secretaris Luc Vervoort.

Myrte De Decker

De zwarte dag van De Lijn begon gisterochtend om 7.20 uur in Deurne. De tram van lijn 10 in de richting van Antwerpen, draaide onverwacht linksaf aan het kruispunt en werd aangereden door een verraste buschauffeur. Hij moest bevrijd worden uit zijn cabine en werd overgebracht naar het ziekenhuis. Ook een vijfentwintigtal passagiers uit de tram en bus raakten lichtgewond.

Remmen werkten niet

Iets meer dan uur later was het weer prijs. In Wommelgem ontspoorde een van rijtuigen van een tram. Ook daar raakten de bestuurder en drie passagiers gewond. In het eerste geval zou het gaan om een kapotte spoorwissel. In het tweede geval verklaarde de bestuurder dat zijn remmen het niet deden. Daardoor kon hij onvoldoende vaart minderen in de bocht.

“We moeten niet vooruitlopen op de feiten”, zegt Sonja Loos, woord­voerster van De Lijn. “Het is al vaker gebleken dat de veronderstelde oorzaak achteraf niet de juiste blijkt te zijn. Wij wachten eerst de resultaten van het onderzoek af. Dan zullen we de gepaste maatregelen nemen. We brengen mensen dagelijks veilig op hun bestemming. Vandaag was een atypische dag.”

Al lijken beide verklaring wel aan­nemelijk. “De slechte staat van het materieel en de infrastructuur zijn een oud zeer”, zegt Luc Vervoort, ACOD-secretaris in Antwerpen. “Verschillende personeelsleden hebben de afgelopen weken gemeld dat deze wissel niet altijd naar behoren werkt. Bestuurders moeten die ­wissels ook zelf in de gaten houden. Als er problemen zijn, moeten ze de wissel immers manueel veranderen.”

Gisteren wist niemand hoeveel ­rijtuigen defect zijn of hoeveel ongelukken veroorzaakt worden door technische mankementen.

Dat het materieel een opknapbeurt kan gebruiken, staat wel als een paal boven water: remmen die niet werken, spiegels die loshangen, wielen die net niet loskomen. “Ik krijg wekelijks meldingen van personeelsleden die met mankementen moeten rondrijden”, zegt Vervoort. “Soms omdat er geen wisselstukken zijn, anders omdat het euvel de veiligheid van de reizigers niet in gevaar brengt. Straks zijn zelfs de vervangbussen op.”

“Het probleem is niet beperkt tot Antwerpen”, zegt Erik Quisthoudt, overkoepelend ACLVB-secretaris. “Uit het hele land krijgen we meldingen over de technische paraatheid van ­rijtuigen.”

“Sommige tramstellen, zoals bij het tweede ongeval, zijn te oud”, besluit Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “Die rijtuigen dateren uit de jaren 60. Ze zijn erg storingsgevoelig en moeilijk te onderhouden. In het buitenland dienen ze alleen nog als toeristische attractie. Ook hier ­moeten ze dringend met pensioen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer