Waarom seks in reclames (niet) altijd verkoopt
Of het nu een half naakte man op een gigantische billboard is, of een vrouw die extreem zwoel in de camera kijkt. Seks blijkt nog steeds extreem goed te verkopen. Nu ja, dat denken we toch. Wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis legt uit waarom dit niet altijd het geval is.
Dé leuze van reclamemakers? Sex sells. Iedereen weet het, maar toch blijkt het niet volledig te kloppen. Professor Cornelis legt uit dat het verband tussen het product en de afbeelding vaak te snel zoek raakt. En dan is de relevantie van de reclamecampagne snel weg. Heb je zonder slogan geen idee wat het beeld je nu juist wil verkopen? Dan slaat de reclamemaker de bal waarschijnlijk mis.
Humor kan in veel gevallen een seksueel getinte reclamecampagne terug goedmaken. Al moet ook die passen bij de campagne. Een grappig beeld waarbij de boodschap van de campagne niet doorkomt, is en blijft onlogisch.
Cornelis stelt zich dan ook vragen bij seksueel getinte advertenties: "Maken we geen lustobjecten van vrouwen door ze te tonen in een reclame waarin het er eigenlijk niet toe doet?"
Esthetisch
Een zwoel beeld is volgens Cornelis wel op zijn plaats wanneer het subtiel of esthetisch gebruikt wordt. Een man met een strak lichaam die reclame maakt voor een sportmerk, is helemaal oke. Ook is er een logica waarom we steevast meer vrouwen in reclames zien dan mannen, we zien nu eenmaal liever feminiene kenmerken terugkeren in een advertentie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe word je meester(es) van de clitoris? 5 seksuologen delen een les: “Deze techniek kan ook staand, met de kleren aan”
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
Ben je het slachtoffer van een zakkenroller? Vind je je betaalkaart niet meer? Of is ze ingeslikt door een geldautomaat? Dan komt het erop aan meteen de juiste stappen te ondernemen. Tegelijk zijn er enkele zaken die je nooit ofte nimmer mag doen, en die je een pak geld kunnen kosten. Spaargids.be vat samen hoe je het probleem best aanpakt. -
PREMIUM
Single Maaike (38) wil mama worden, maar vindt geen man: “Misschien is mijn must-have lijstje te lang?”
Maaike (38) heeft een kinderwens, maar ze is single. “Mijn droom is om een kind te krijgen mét een man”, zegt ze, al vroor ze wel haar eicellen in. Datingapps werken niet, een datingbureau flopte ook. Wat doe je wanneer de liefde niet mee wil, maar je biologische klok genadeloos tikt? Relatietherapeut Wim Slabbinck geeft advies: “Die kinderwens zet druk op een nieuwe relatie.” -
-
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
-
PREMIUM
“Moet je echt monogaam zijn in een relatie?” Elise en Diego vertellen hoe hun seksleven veranderde dankzij ‘Breek de Week’
“Lange tijd dachten we dat wij de enige waren. Het was een soort geruststelling: oef, er is niks mis met ons.” Begin dit jaar ontdekten Elise (31) en Diego (39) de rubriek ‘Breek de Week’, waarin Uwe Porters een vraag over intimiteit stelt. En dat gaf hun relatie en seksleven een enorme boost. Nu geven ze een inkijkje in hun slaapkamer. “Ik wilde graag anale seks proberen, Diego voelde nog een drempel.” -
PREMIUM
5 Vlamingen vertellen eerlijk over hun ‘verboden’ seks: “Op de avond na de geboorte van mijn zoon sliep ze bij mij”
Verboden seks is spannend. Dat weet Johan (45), een getrouwde man die trio’s heeft met vrienden. Of Tim (36), die verliefd is op een sekswerker. En Margot (23), de minnares van een getrouwde Spanjaard. Vijf eerlijke getuigenissen uit onze reeks ‘Verboden Liefde’ die de redactie verbluften. “Geen man zal me ooit nog zo bevredigen, denk ik.” -
PREMIUM
Vaak last van pijnlijke erecties op jonge leeftijd? “Misschien is je toompje te kort”
-
PREMIUM
COLUMN. Goedele weet hoe je een lange relatie doet slagen. “Je moet jezelf 3 vragen stellen”
-
PREMIUM
Hannelore krijgt een onverwachte ‘yonimassage’ van haar masseur: “Hij duwde mijn benen een beetje uiteen”
Hannelore* (38) is uit elkaar met haar ex, Pieter* (45). Maar hij is massagetherapeut, en zij belandt als klant op zijn behandelingstafel. Naakt, onder die bekende, krachtige handen. Ze houdt Pieter niet tegen wanneer zijn bekwame vingers steeds nieuwsgieriger worden. Op haar intiemste plek roepen ze nieuwe sensaties op. “Hij boog zich voorover naar mijn schoot en fluisterde: ‘Zal ik?’ Ik kreunde.” -
Verkoopt seks nog altijd? De meest provocerende modecampagnes uit de geschiedenis
Sex sells, zoveel weet iedereen en toch klopt het niet volledig. Hoewel het jarenlang dé leuze was van reclamemakers, blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Illinois dat seks in campagnes consumenten helemaal niet aanzet tot kopen. Desondanks zijn er de afgelopen jaren heel wat memorabele campagnes verschenen, die naast seksueel getint ook gewoon goed zijn. 10 op een rij. -
Wat is de meest ongemakkelijke plaats waar je ooit seks had? 40 Vlamingen bekennen: “In de goal van een voetbalveld”
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Stefanie vanhouche
gustaaf carpels
ka Van der Linden
Jens van den Broeck