Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“De buitenkant mag dan opvallend zijn, binnen is het interieur sober en warm”: de aanbouw van Hasan en Lut springt in het oog
-
Independer
Uitvaartverzekering afsluiten als je (zwaar) ziek bent: kan dat zomaar?
Met een uitvaartverzekering ontzorg je je nabestaanden van de - stevige - kosten die gepaard gaan met je begrafenis. Maar kun je zo’n verzekering nog afsluiten als je al ziek bent, of is het dan te laat? Independer.be legt uit. -
Livios
“Bij elke woning mag maximaal deze oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen neergezet worden”: zo plaats je een tuinhuis, carport of garage
Een karaktervol tuinhuis, een moderne carport, een aangebouwde garage of een poolhouse voor een eeuwig vakantiegevoel? Dan moet je in de meeste gevallen een vergunning aanvragen. “Al zijn er verschillende uitzonderingen en soms vervalt de vergunningsplicht tot een meldingsplicht”, vertelt Ann Heylens, woordvoerster van het Departement Omgeving, aan bouwsite Livios. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Is je oude postzegelverzameling nog veel geld waard? “Deze Belgische zegel kost 100.000 euro en er zijn er nog 3 vermist”
Steeds meer mensen laten hun verzameling Belgische postzegels schatten. Niet omdat ze verwachten een ‘Omgekeerde Dendermonde’ in hun bezit te hebben, wel omdat ze hebben opgevangen dat hun verzameling in 2028 niets meer waard zal zijn. Klopt dat? Hoe pak je zo’n schatting aan? En met welke Belgische postzegels heb je mogelijk een fortuin in handen? We vragen het aan postzegelhandelaar Bart Van Acker: “In dit type zegels zit echte waarde.” -
Bristol start donderdag met uitverkoop
De schoenen- en kledingketen Bristol start donderdag 6 juni met een uitverkoop. Dat heeft Euro Shoe Group, de vennootschap achter de keten, dinsdag bekendgemaakt. -
Independer
Bescherm je kwetsbare nabestaanden: waarom een uitvaartverzekering op élke leeftijd zin heeft
-
Independer
Elektrische tweedehandsauto’s bijna 20% goedkoper dan een dik jaar geleden: wat zijn de aandachtspunten bij aankoop?
-
Mijnenergie
Nieuwe stroomtarief meteen goedkoopste, maar het is niet voor iedereen weggelegd
Nagenoeg maandelijks bieden energieleveranciers nieuwe tariefformules aan. Meestal beperkt de verandering zich tot een naamswijziging of enkele details waar de klant in feite weinig baat bij heeft. Het nieuwe tarief Pixie van TotalEnergies springt omwille van zijn lagere prijszetting wél in het oog – al zal het heel wat consumenten waarschijnlijk minder aanspreken. Mijnenergie.be checkt de voor- en nadelen. -
Spaargids.be
Dit weekend verdwijnt AXA Bank definitief: welke hinder ondervinden klanten?
Zowat twee jaar na de aankondiging van de overname door Crelan, stappen dit weekend 820.000 klanten van AXA Bank over naar hun ‘nieuwe’ bank. Dat brengt een aantal wijzigingen met zich mee, zowel op korte als op lange termijn. Spaargids.be overloopt ze, zodat je als klant niet voor verrassingen komt te staan. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig