Google trekt strijd tegen desinformatie aan
Google maakt de komende drie jaar 300 miljoen dollar (244 miljoen euro) vrij voor de strijd tegen de verspreiding van desinformatie. Daarnaast wil de zoekmachine de journalistiek ondersteunen.
Het bedrijf zei dat het zijn systemen en ranglijsten heeft aangepast om mensen naar "meer gezaghebbende inhoud" te leiden op Google Zoeken en YouTube, vooral als het gaat om 'breaking' nieuws. Google zei dat malafide spelers vaak proberen onnauwkeurige inhoud naar boven te duwen op de platforms van Google.
Verkiezingen
Vorig jaar kreeg Google zware kritiek te verduren over de rol die het bedrijf speelde in de verspreiding van foute informatie tijdens de presidentsverkiezingen van 2016. De diensten van Google hebben een enorm bereik. Ongeveer 1,6 miljard mensen bekijken elke maand YouTube-video's.
"Hoewel we er alles aan doen om de meest gezaghebbende informatie te presenteren, zijn er veel gevallen waarin gebruikers informatie vinden die niet gezaghebbend is", aldus Richard Gringas, vice-president van nieuwsartikelen, verwijzend naar Google Zoeken. Gringas voegde eraan toe dat het bedrijf andere manieren probeert te vinden om mensen te helpen begrijpen dat "niet alle resultaten die ze zien betrouwbaar of accuraat zijn."
Geverifieerde gezaghebbende bronnen
Op de startpagina van YouTube is volgens Gringas al in tien landen een sectie geïntroduceerd met geverifieerde gezaghebbende bronnen, zodat gebruikers snel het nieuws van de dag krijgen. Hij zei dat YouTube van plan is de functie uit te breiden naar veel meer landen.
De techgigant zal ook een programma lanceren, Disinfo Lab, om verkeerde informatie te beteugelen. Google werkt ook samen met universiteiten en mediabedrijven om een initiatief te lanceren dat de digitale vaardigheden van jonge mensen in de Verenigde Staten moet verbeteren.
Online abonnees
Google is ook van plan nieuwsmedia te helpen online abonnees te bereiken. Een online functie die nog wordt getest, geeft uitgevers een beter idee van welke lezers geneigd zijn een nieuw abonnement te kopen. Het bedrijf zal uitgevers helpen vaststellen welke lezers meer geneigd zijn zich op nieuws te abonneren. De tool informeert ook uitgevers wanneer ze lezers moeten vragen zich te abonneren.
Volgens Google heeft de functie in een maand tijd geleid tot een verdrievoudiging van nieuwe digitale abonnementen bij de St. Louis Post-Dispatch, een van de eerste nieuwsmedia om deze online functie te testen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
-
Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
Apple is dinsdag gestegen op de aandelenbeurzen in New York. Persbureau Bloomberg meldde dat het techconcern uit Cupertino stopt met het jarenlange miljardenproject voor de ontwikkeling van een eigen auto. Veel personeel dat daarbij betrokken was, wordt overgeheveld naar de divisie voor kunstmatige intelligentie (AI) binnen het bedrijf. Opvallend: het aandeel eindigde 0,8 procent hoger. -
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
Het klassieke tv-abonnement met een decoder is al lang niet meer de enige manier om tv te kijken. Met de opkomst van streaming en bijhorende apps kan je ook makkelijk tv-kijken via het internet. Providers spelen daar handig op in met aangepaste abonnementen die vaak goedkoper zijn dan de klassieke formules. Independer.be ging na hoeveel je kan besparen. -
-
3
Nieuwe gebruikers op X zullen voortaan moeten betalen om te posten
-
Independer
Vertrouw niet blindelings op apps voor ouderlijk toezicht: zo leg je het gsm-gebruik van je kind aan banden
Tegenwoordig heeft bijna elk kind een eigen smartphone. Dat leidt bij ouders soms tot bezorgdheid. Hoe ben je er zeker van dat je kind zijn smartphone op een veilige manier gebruikt? Hoe hou je de schermtijd in de gaten? En hoe zorg je ervoor dat je kind geen risico loopt op bijvoorbeeld pesterijen of zich laat verleiden tot online challenges? Independer.be tipt enkele apps waarmee je al een heel eind komt. -
PREMIUM
Camera gekocht? Dit doen de meeste mensen niet (en nochtans is het verplicht)
België hangt vol slimme camera’s van de overheid, die werkt aan een uitgebreid cameraschild, maar ook de burger is op de kar gesprongen en hangt zijn eigendom vol. De meeste mensen kopen bewakingscamera’s voor consumenten, maar zien daarbij de regels over het hoofd. “Bijna niemand houdt zich aan deze plicht”, zegt Koen Wouters van securitybedrijf Watchguard Security. Wat moet je dan juist doen? En waar moet je nog voor opletten als je een camera aan je huis hangt? -
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
-
2
REVIEW. Is de nieuwe MacBook Air van Apple zijn geld waard?
-
KIJK. ‘Oatzempic’ is nieuwe wonderdrankje om af te vallen, maar is de TikTok-hype zo gezond? Diëtiste Sanne legt uit
Na Ozempic is nu Oatzempic de nieuwe hype op TikTok. Het is een drankje met havermout en limoensap dat je op een lege maag drinkt. Het drankje zou je hongergevoel wegnemen, waardoor je afvalt, maar volgens diëtisten is het een zoveelste crashdieet. -
OpenAI beschuldigt The New York Times van “hacken” ChatGPT
OpenAI beschuldigt The New York Times van het “hacken” van zijn chatbot ChatGPT. Daarmee zou de Amerikaanse krant misleidend bewijs willen verzamelen in een rechtszaak die is aangespannen tegen het AI-bedrijf om het schenden van auteursrechten. OpenAI heeft de rechter daarom gevraagd om delen van de aanklacht te verwerpen. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrancinne Declerque
Ferdinand Engelbeen
Gino De Neef