© Sven Van Haezendonck

Stad waarschuwt voor reclame van Wikipower: "Groepsaankoop misleidt burgers"

Mechelaars hebben de voorbije dagen een brief van Wikipower in de bus gekregen om deel te nemen aan een groepsaankoop. De stad benadrukt dat ze daar niet bij betrokken is, alhoewel de brief een andere indruk zou kunnen wekken. Wikipower zegt geen kwade bedoelingen te hebben.

Sven Van Haezendonck

In de brief is te lezen dat de actie er komt tijdens een "gunstigere periode" en dat de energieprijzen zo sterk zijn gedaald dat "een gemiddeld huishouden 160 euro kan besparen door te veranderen van contract."

Het initiatief wordt ook voorgesteld als "De groepsaankopen van de Mechelaars." In realiteit gaat het over goed verpakte reclame. “Dit is geen neutrale en onafhankelijke groepsaankoop zoals de voorbije jaren werd georganiseerd door de provincie Antwerpen en die we vanuit de stad ondersteund hebben. Deze groepsaankoop is een georganiseerde groepsaankoop van een bedrijf op de energiemarkt, die burgers misleidt", zegt Marina De Bie (Vld-Groen-m+), schepen van Energie.

Ze benadrukt dat de stad er niets mee te maken heeft. "We staan dus ook niet garant voor de kwaliteit van het aanbod, de prijzen en de dienstverlening. Ik raad iedereen ten zeerste af om hierop in te gaan”, stelt de schepen.

Wikipower: "We zijn onafhankelijk van alle leveranciers"

Wikipower betwist de uitspraken van schepen De Bie. "We zijn geen departement van een leverancier en we zijn onafhankelijk van alle leveranciers. Dit is onontbeerlijk voor ons bestaan", reageert Julien Dethier, verantwoordelijk voor de groepsaankopen bij Wikipower. "Onze voorlaatste groepsaankoop in Vlaanderen, de grootste in onze geschiedenis, is gewonnen door Lampiris. In het verleden hebben we al met heel wat andere partners samengewerkt, zoals Greenpeace, Crelan en de stad Brussel", legt Dethier uit.

Hij geeft mee dat in de brieven aan de Mechelaars nooit logo's of beelden van de stad werden gebruikt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER