© Raymond Lemmens

Zo wordt politiezone Kempenland de "meest beveiligde zone van Limburg"

Limburg krijgt er vier extra trajectcontroles bij, allemaal in de drie gemeentes van politiezone Kempenland: Leopoldsburg, Hechtel-Eksel en Peer. De vier trajecten komen bij de enige werkende trajectcontrole in onze provincie, die in de fietsstraat in Peer, en de eerder aangekondigde controles in As en Maasmechelen. De vier nieuwe trajectcontroles maken deel uit van een netwerk van 36 slimme ANPR-camera’s op 14 locaties in de politiezone.

Phillip PERGENS/Geert VAN BAELEN

De 36 slimme camera’s die op de belangrijke invalswegen worden geïnstalleerd vormen een ‘schild’ rond de politiezone Kempenland. In de twee rijrichtingen zullen de camera’s alle verkeer registreren langs de contouren van de zone. De meerwaarde van deze slimme camera’s is volgens commissaris Eric Cenens, niet te onderschatten. “De camera’s herkennen nummerplaten die in de politiedatabanken zijn geregistreerd. ANPR (automatic number-plate recognition, nvdr) laat dus toe gerichte opsporingen te doen van gestolen wagens, onverzekerde of ongekeurde voertuigen. Overtreders van een rijverbod, of geseinde voertuigen kunnen getraceerd worden. Ook bij gerechtelijke opsporingen kunnen ze waardevolle informatie leveren, omdat we kunnen nagaan welke voertuigen ons grondgebied hebben doorkruist, en zelfs een idee krijgen van het traject.”

Trajectcontrole

Op de vier grote verkeersassen in de zone zullen bovendien ook permanente trajectcontroles worden gerealiseerd. De huidige flitspalen zullen plaatsmaken voor vaste camera’s die over een hele afstand de snelheid registreren. Dit op de Kerkhovensesteenweg in Leopoldsburg, de N73 (Kamperbaan en Peerderbaan) en de N715 (Lommelsebaan) in Hechtel-Eksel. De politiezone verwacht dat het netwerk ergens tussen maart en mei operationeel zal zijn.

De politiezone zal dan in totaal vijf trajectcontroles tellen, want de enige actieve trajectcontrole in onze provincie ligt in het centrum van Peer. Die werd in april in de fietsstraat geactiveerd. En met resultaat. “Zo werden er maar liefst 460 inbreuken op de snelheidslimiet van 30 km per uur geregistreerd, met een onmiddellijke inning tot gevolg”, weet burgemeester Steven Matheï (CD&V). “Verder werden nog vijf niet-ingeschreven en 45 ongekeurde voertuigen gedetecteerd. Daarnaast hielpen de camera’s ook bij het ophelderen van enkele misdrijven. Zo kon iemand die had betaald met vals geld worden opgespoord.”

Kilometerheffing

Burgemeester van Leopoldsburg Wouter Beke (CD&V) ziet het ANPR-netwerk als een schakel in het groter veiligheidsbeleid. “De voorbije vier jaar is de criminaliteit in onze zone 18 procent gedaald, in niet altijd evidente omstandigheden. Het was in een periode dat de komst van twee grote asielcentra de bevolking verontruste. Wanneer dit ANPR-schild is uitgerold, zijn we de meest beveiligde politiezone van Limburg.” Zijn collega van Hechtel-Eksel, Jan Dalemans (HE), bevestigt. “Mensen zullen misschien kritiek hebben op de trajectcontroles, maar voor ons is de veiligheid het belangrijkst. De camera’s kunnen in de toekomst ook een belangrijke rol spelen om doorgaand vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen van Leopoldsburg en Hechtel. Sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens krijgen we bijvoorbeeld heel wat klachten van de Kamperbaan over toenemend vrachtverkeer.”

Zoals in oktober aangekondigd, wordt de kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid naar de hele N73, de Kamperbaan incluis.

Zeven trajecten

Met dit netwerk is een forse investering gemoeid van 600.000 euro, gelijkwaardig over de drie gemeenten verdeeld. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal nog bijdragen in de trajectcontroles. De verwachting is dat het volledige netwerk komend voorjaar operationeel zal zijn.

Intussen is AWV het dossier van de twee toekomstige trajectcontroles op de Steenweg naar As in Maasmechelen en N726 in Genk die Bokrijk met het recreatiegebied Kelchterhoef in Houthalen verbindt, aan het finaliseren. “We zitten in de laatste fase waarbij we alle details willen vastleggen”, zegt woordvoerder Veva Daniels. “Het gaat hierbij onder meer om de specifieke plaatsing van de camera’s. We zullen dan in 2018 de trajectcontroles uitrollen”, besluit ze. Dit jaar heeft Limburg heeft één trajectcontrole, volgend jaar zeven.