Ryanair vreest hete zomer in de luchtvaart: "Risico op stakingen bestaat wel degelijk"
ReisnieuwsRyanair vreest voor een hete zomer in de luchtvaartsector. Marketingdirecteur Kenny Jacobs verwees in Brussel naar de pilotenstaking bij Brussels Airlines en naar de meerdaagse stakingen bij Air France-KLM. Maar ook Ryanair zelf is niet immuun voor acties, gaf hij toe. "Ik hoop dat het niet komt tot verstoringen, maar als je kijkt naar de hele industrie bestaat er wel degelijk een risico op stakingen", klonk het op een persmoment in Brussel.
Ook bij Ryanair is er al enkele maanden sociale onrust. De Ierse lowcostmaatschappij weigerde tot enkele maanden geleden vakbondsafgevaardigden te erkennen, maar lijkt nu toch bij te draaien. In Duitsland en Italië is er al een akkoord over een vakbondsvertegenwoordiging, in België komt er binnen de maand overleg met vertegenwoordigers van de piloten. De vakbond LBC-CNE, die optreedt als vertegenwoordiger voor de piloten, zegt nog geen uitnodiging te hebben ontvangen.
"Blijven ons model trouw"
De marketingdirecteur van Ryanair wilde niet ingaan op de inhoud van die gesprekken. Volgens hem zijn de eisen van Ryanair-piloten niet noodzakelijk dezelfde als bij Brussels Airlines. "We gaan in elk geval ons lowcostmodel trouw blijven", klonk het nog.
Een vijftal vakbonden, waaronder de Belgische LBC, hebben eind vorige maand een ultimatum gesteld aan Ryanair. Ze dreigen met een staking als de Ierse luchtvaartmaatschappij tegen 30 juni niet is ingegaan op hun eisen, waaronder het toepassen van de geldende nationale wetgeving. Maar dat lijkt Ryanair niet van plan. Jacobs: "We opereren in 28 verschillende landen en gaan dus niet 28 verschillende arbeidsreglementen toepassen. Dat zou niet efficiënt zijn."
"Gericht kiezen waar we uitbreiden"
Ryanair nuanceerde ook de bewering van Brussels Airport dat de Ierse lowcostmaatschappij haar activiteiten de jongste maanden heeft teruggeschroefd. "We hebben vier jaar van sterke groei gekend op Zaventem. Maar het is normaal dat er verschuivingen tussen verschillende luchthavens zijn in termen van capaciteit", aldus nog Jacobs.
Volgens hem waren er de jongste maanden nu eenmaal veel groeiopportuniteiten voor Ryanair in Duitsland en in Italië. "We moeten dus gericht kiezen waar we extra gaan uitbreiden."
"Ongekende groei"
Jacobs verzekerde dat dit niets te maken heeft met mogelijke problemen op de Belgische markt. "We hebben de jongste jaren een ongekende groei gekend in België (Charleroi en Zaventem; nvdr). We zijn de tweede grootste speler met een marktaandeel van 27 procent, na Brussels Airlines en voor TuiFly. De voorbije winter groeide Ryanair in België met 3 procent, klonk het nog.
Boetes geen effect
Maar de levering van nieuwe vliegtuigen bepaalt de groei van de capaciteit. De Ierse lowcost carrier kiest dan ook voor markten met de meeste groeikansen, zoals Duitsland en Italië. Volgens de marketingdirecteur hebben de boetes voor het overschrijden van de geluidsnorm boven het Brussels gewest niets veranderd aan hoe Ryanair vliegt op Brussels Airport.
"Terugbetaling plus 5 euro"
Om haar lowcost-karakter nog wat meer in de verf te zetten, komt de Ierse luchtvaartmaatschappij vanaf oktober met een laagsteprijsgarantie. "Als men eenzelfde vlucht -op dezelfde luchthaven, dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdsbestek- vindt die goedkoper is, dan betalen we het prijsverschil terug. Plus nog eens vijf euro extra", kondigde Jacobs aan. Het ticket moet dan wel ongeveer twee weken op voorhand zijn geboekt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
Met de paasvakantie achter de rug hebben heel wat Belgen al plannen gemaakt voor het zomerverlof. Touroperator TUI stelt in de tussentijdse boekingscijfers alvast enkele voorzichtige trends vast. Ook over de prijzen. Zo vallen er dankzij de hoge inflatie van het afgelopen jaar in populaire vakantielanden nu opvallende deals te rapen. HLN-reisexpert Johan Lambrechts vertelt waar je die kan vinden: “Zelfs voor het ‘bouwverlof’ kan je in Turkije nog kortingen van 40 procent versieren”. -
Verschillende stakingsacties gepland op Heathrow
Op de Londense luchthaven Heathrow, de drukste van Europa, zijn vanaf 29 april verschillende stakingsacties gepland. -
-
Brussels Airlines en 19 andere vliegmaatschappijen moeten stoppen met ‘groenwassen’
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUMreportage
Onze reporter op driedaagse wijntour langs de Costa Brava: “Hier worden 2,7 miljoen kilo druiven verwerkt tot 1,9 miljoen liter wijn en 2,24 miljoen flessen”
-
46
KIJK. Broodjesverkoper probeert Belgische toerist op te lichten: “Hij vroeg tien keer de normale prijs”
-
Mijnenergie
Waarom betaal je als single (veel) meer voor energie? En hoe breng je daar verandering in?
Als je geen partner hebt, is het leven op verschillende vlakken duurder. De energiefactuur is geen uitzondering op die regel, maar hoe komt dat? Mijnenergie.be zoekt uit in welke mate alleen wonen hier in je nadeel werkt, wat daar de oorzaken van zijn en hoe je het kan aanpakken. -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
Je hoort en leest het de laatste jaren wel vaker: kijkers die hun televisieabonnement opzeggen en alleen nog via het internet naar tv kijken. Zo bespaar je geld, dat is een feit. Maar er zijn ook goede redenen om je decoder tóch te houden. Independer.be somt ze op. -
Ten volle genieten van een lang weekend? Boek deze 5 luxueuze topadresjes in eigen land
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter maas
Jan Verstrepen
Jef Denijs
Stefan Vantstraat
guy vermeulen