© Kurt desplenter

Dé manier om Amazon en Zalando te overleven: iets speciaals en hips verkopen

Het is het eeuwige dilemma van elke cadeautjesjager: ga ik voor de eenheidsworst van de grote (online)spelers of ga ik voor iets originelers bij een gespecialiseerde kleinhandelaar? Voor wie het laatste verkiest, is er goed nieuws: het aantal trendy ‘nichewinkels’ is de voorbije tien jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten.

Kristof Simoens

Terwijl de klassieke winkels het almaar moeilijker hebben tegen de ketens en de internationale webshops, groeit het aantal gespecialiseerde detailzaken zienderogen. Dat blijkt uit de statistieken van de FOD Economie, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen opvroeg. “De toename van speciaalzaken is er zelfs in geslaagd de daling van de traditionele kleinhandel – denk aan de klassieke slager, viswinkel of drankhandel – te compenseren”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ. “Wie zegt dat de kleinhandel geen toekomst meer heeft, vergist zich dus: handelaars die bewust afstand nemen van de eenheidsworst die nu al te veel winkelstraten overspoelt en zich specialiseren in beloftevolle niches, unieke en kwaliteitsvolle producten aanbieden en inspelen op maatschappelijke trends, hebben nog mooie perspectieven.”

Onder de kerk én online

“Er komt inderdaad meer ruimte voor nichespelers”, zegt ook Jorg Snoeck van RetailDetail. “En dat is ergens logisch, naarmate de strijd tussen onlinereuzen als Amazon, Alibaba en Zalando en de ketens verhevigt en online en fysieke winkels meer dan ooit in elkaars vaarwater komen. Doordeweekse dingen die geen uitleg vergen, kopen we nog amper in de kleinhandel. De kleine zelfstandige die daaraan vasthoudt, heeft geen toekomst. Maar voor unieke producten die advies of service vergen, gaan we liever langs bij een specialist. In dat gat in de markt kan de kleinhandel springen.”

Volgens de retailwatcher heeft de digitalisering die trend nog versneld: “Vroeger bleef een kleine zelfstandige noodgedwongen rond de eigen kerktoren. Dankzij een webshop en sociale media hoeft dat niet langer. En dus kan hij nu een beperkt maar gespecialiseerd gamma aanbieden aan een groter publiek.” En dat hebben de detailhandelaars ook begrepen: het aantal kleine onlinewinkels is in ons land gestegen van 929 in 2008 naar 4.217 eind 2017. Meer dan een verviervoudiging, dus.

Momo, Kortrijk: “Eerst webshop, nu winkel mét workshops”

Zeg nooit zomaar kinderwinkel tegen MOMO - Interior for little monsters uit Kortrijk. Drie jaar geleden startten Jan Lefevere en Griet Vandermeersch met een webshop voor interieurobjecten die creativiteit en spel stimuleren voor kinderen van 0 tot 8 jaar, twee weken geleden openden ze een fysieke winkel, “want we merken dat mensen onze selectie van spulletjes graag ook eens aanraken en vastnemen”, zegt Jan. “We organiseren ook workshops, bijvoorbeeld over het inrichten van een babykamer of ­EHBO voor kinderen. Daarom staan onze winkelrekken op wieltjes, zodat we ze makkelijk aan de kant kunnen schuiven om plaats te maken voor de kleine monstertjes en hun mama en papa.”

© ID/ Lieven Van Assche

“Belgisch, dat spreekt aan”

Gentenaar Vincent Parisis, die drie jaar geleden de webshop ginsonline.be opstartte, opende eind november in Sint-Martens-Latem BELGO Concept Store. Een winkel boordevol ‘vaderlandse’ drank en gastronomie. “Van gin over whisky en rum tot champagne en wijn, maar evengoed chocola, sigaren, truffels. Zolang het maar gemaakt is in België of door landgenoten in het buitenland”, zegt Parisis. “Klanten komen binnen uit nieuwsgierigheid en zijn verrast door al dat lekkers dat Belgen zoal produceren. Soms lijkt het wel of buitenlanders onze producten beter kennen en meer appreciëren dan wijzelf.” Een niche, heel zeker. “Maar wel een waarin je heel breed en diep kunt gaan. En waarbij je mensen kunt adviseren en mooie verhalen kunt vertellen. Want ook dat spreekt de klanten aan.”

© gva