Fusie tussen Nissan en Honda op til? "Geen nieuw automerk, wel financiële samenwerking"

Nissan en Honda, de twee grote Japanse automerken, onderhandelen over een fusie. Dat schrijft de Japanse zakenkrant Nikkei. “Ze kampen met slechte verkoopcijfers, maar de fusie moet de twee Japanse automerken helpen om de concurrentie aan te gaan met grote rivalen zoals Toyota", zegt autojournalist Tony Verhelle. De fusie wordt misschien uitgebreid met Mitsubishi.

De aandeelhouders van Nissan reageren woensdagochtend verheugd. Het aandeel schoot met bijna een kwart de hoogte in. Dat komt door de geruchten over gesprekken tussen Nissan en Honda. De twee Japanse automerken denken eraan om te fuseren. 

De fusie is nog niet helemaal rond. “Maar de geruchten die nu de ronde doen, komen niet als een verrassing”, zegt Tony Verhelle, autojournalist en hoofdredacteur van de gespecialiseerde website Newmobility.news, in De Wereld Vandaag op Radio 1. 

Luister hier naar het gesprek met autojournalist Tony Verhelle in De Wereld Vandaag op Radio 1:

“Een volledig nieuw automerk moeten we niet verwachten. Er was al een technische samenwerking en daar zal nu een financiële samenwerking bijkomen”, zegt Verhelle.

Nissan maakt deel uit van de Renault-alliantie. “Maar Renault zal 28 procent van zijn aandelen verkopen. Honda zal zich nu inkopen bij Nissan. Zo vallen beide automerken onder dezelfde koepelorganisatie. Op die manier kunnen ze samen de hoge kosten delen.”

Slechte verkoopcijfers

En daar hadden zowel Nissan en Honda nood aan. Want beide automerken kampen met slechte verkoopcijfers.

“Honda heeft het moeilijk in Japan. Nissan doet het niet goed in de rest van de wereld. Onlangs heeft Nissan aangekondigd 9.000 jobs te schrappen. Bovendien zal ook de omzet met 20 procent verminderen”, zegt Verhelle.

Ook in China krijgen de Japanse automerken klappen, vooral van Chinese elektrische auto’s zoals BYD (Build Your Dreams). 

“Nissan is een pionier van elektrische wagens. Honda staat bekend omwille van zijn goede benzinemotoren”, gaat Verhelle verder. "Daarom zouden de twee rivalen wel eens complementair kunnen zijn. Want in Japan zijn de hybride wagens die een verbrandingsmotor hebben populairder dan de elektrische wagens.”

Grootste na Toyota

Toyota is en blijft de keizer van de Japanse auto-industrie. Nissan en Honda gaan door deze fusie de concurrentie aan met andere Japanse merken zoals Toyota. Ze willen ook concurreren met Chinese merken zoals BYD. 

“China heeft dit jaar Japan voorbijgestoken als grootste exporteur in auto’s. Het is alle hens aan dek in Japan en er ontstaan samenwerkingen zoals die van Honda en Nissan. Ook Mitsubishi zal er later bij betrokken worden”, vertelt de autojournalist.

Thema

Meer Binnenland?

Download de app om geen nieuws over dit thema te missen.

Meest gelezen