20 luchtvaartmaatschappijen, waaronder Brussels Airlines, op de vingers getikt wegens greenwashing

Themabeeld© BELGA

Twintig luchtvaartmaatschappijen, waaronder Brussels Airlines, zijn dinsdag door de Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten op de vingers getikt vanwege “misleidende greenwashing-claims”. Ze krijgen 30 dagen om zich in regel te stellen met het Europese consumentenrecht, anders kunnen sancties volgen.

fdb
Bron: BELGA

In juni vorig jaar dienden meer dan twintig Europese consumentenorganisaties, waaronder Testaankoop, een klacht in wegens greenwashing, tegen in totaal zeventien luchtvaartmaatschappijen, waaronder die van de Lufthansa-groep - waartoe Brussels Airlines behoort - , Air France, KLM en Ryanair. De klacht werd ingediend bij de Europese Commissie en het netwerk van nationale consumentenautoriteiten van de EU (CPC).

Wat is greenwashing?

Greenwashing is een praktijk waarbij een bedrijf of een organisatie ongegronde ecologische claims maakt om zichzelf een groener imago te geven. Het is een vorm van desinformatie en komt in essentie dus overeen met het opzettelijk verspreiden van valse of misleidende informatie. Het uit zich niet alleen in ongefundeerde argumenten en statements, maar ook in ‘groen-klinkende’ taal. Daarnaast is het mogelijk dat een product verandert van look waardoor het er duurzamer uitziet, zonder dat er iets veranderd is aan de duurzaamheid ervan. Hierdoor worden consumenten misleid, wat aanzienlijke risico’s oplevert voor zowel het milieu als de samenleving.

Misleidende informatie

De Europese Commissie en het CPC-netwerk stelden verschillende potentieel misleidende milieuclaims vast op de websites en apps van de luchtvaartmaatschappijen. Zo wekken ze de valse indruk dat je als consument de CO2-uitstoot van een vlucht kan compenseren door een toeslag te betalen voor ofwel de financiering van klimaatprojecten ofwel het gebruik van “duurzame vliegtuigbrandstof”.

Daarnaast gebruiken ze termen zoals groen, duurzaam, verantwoord, of maken ze gebruik van groene kleuren of natuurafbeeldingen. Allemaal impliciete milieuclaims die consumenten kunnen misleiden over de milieu-impact van een sterk vervuilende industrie zoals de luchtvaart. 

Ook gebruiken de luchtvaartmaatschappijen dubieuze CO2-calculators met onvoldoende informatie over de berekeningswijze of vergelijken ze de uitstoot van vluchten zonder voldoende en nauwkeurige informatie te geven over de elementen van de vergelijking.

De twintig luchtvaartmaatschappijen werden gewezen op de mogelijk misleidende milieuclaims. Ze hebben nu 30 dagen de tijd om voorstellen over te maken om de bezorgdheden van de CPC-autoriteiten aan te pakken. Als de betrokken luchtvaartmaatschappijen niet de nodige oplossingen aanreiken, kunnen sancties volgen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen