Luister naar

Kerkelijk pionieren buiten de biblebelt. Hoe moet dat eigenlijk?

Nieuws
Wat zou er gebeuren als een succesvolle kerk als de Doorbrekers zou neerdalen in Brabant? Het is maar de vraag of die formule daar werkt.
Marc Volgers gaat daar naar de kerk
woensdag 16 mei 2018 om 03:00

Ik woon in ’s-Hertogenbosch met ruim 150.000 inwoners en nog geen twintig kerken (waarvan bijna de helft katholiek). Ik heb een aantal jaar in Amersfoort gewoond, net iets groter dan ’s-Hertogenbosch, met bijna 155.000 inwoners en volgens de site Kerkplein Amersfoort 76 kerken. Zes-en-zeventig! Dat is bijna vier keer zo veel! In Amersfoort bezocht ik de Rafaël-gemeente, toen ongeveer negenhonderd leden. Mijn huidige gemeente is voor het zuiden relatief groot met ongeveer tweehonderd leden (uit de regio). Veel van deze ABC-gemeenten (een samenwerkingsorganisatie voor vrije baptisten- en evangelische gemeenten, red.) in het zuiden zitten eerder rond de honderd leden, als ze dat al halen.

Ik heb dan ook altijd gemengde gevoelens als ik lees dat een megakerk ergens in de Biblebelt een nieuwe gemeente sticht. In 2012 kwam in Amersfoort een dependance van de Doorbrekers, een megakerk in Barneveld met zo’n tweeduizend bezoekers in de diensten (volgens de website). Mijn eerste gedachte was toen: waarom in Amersfoort? Zijn daar niet genoeg kerken? De Doorbrekers proberen op meer plekken door te breken. Zo is er in de Drechtsteden (Dordrecht en voorsteden) nu ook een dependance.

Barneveld

De Doorbrekers fungeren – in mijn optiek – meer als een keten met een bepaalde formule. De consument wil een kerkdienst in een bepaald format? Dan ‘vermarkten’ we het format toch? Door de diensten vanuit Barneveld naar de dependances te streamen op een groot scherm wordt dezelfde ervaring geboden. Dat die nieuwe ‘filialen’ altijd ergens op de Biblebelt zijn, is vanuit marketingoogpunt wel weer begrijpelijk.

De focus op de Biblebelt is trouwens niet aan evangelischen voorbehouden. De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is bezig met ‘pioniersplekken’. Een geweldig idee, want hoe kun je een leeglopende kerk redden? In 2006 waren er nog 2,3 miljoen leden, in 2017 ruim 1,8 miljoen. Dus zijn er over het hele land pioniersplekken. Het hele land? Nee, was dat maar waar. De meeste pioniersplekken zijn op de Biblebelt en gelukkig ook in de Randstad en een paar in het oosten en noorden. En in het zuiden is er welgeteld één: in Maastricht. Terwijl ik zou denken: juist in het zuiden is er meer dan genoeg ruimte om te pionieren. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet goed is dat op de huidige plekken gepionierd wordt, maar vergeet het zuiden niet. Er zijn daar al (of nog?) PKN-gemeenten, dus waarom niet van daaruit pionieren? Er is nog een aspect, dat het nog complexer maakt. Stel dat de Doorbrekers naar Den Bosch komen. Hoe gaan ze de mensen in ’s-Hertogenbosch bereiken? Een eigentijdse hippe dienst is echt niet genoeg. De Bosschenaren zijn vaak in naam wel katholiek, maar hebben meestal niet veel met het geloof. Het zal eerder ten koste gaan van protestantse/evangelische kerken in de regio.

Er is ten minste één poging gedaan vanuit een succesvollere grote kerk van boven de rivieren hun ‘trucje’ hier toe te passen, en dat werkte niet. Daarvoor is er te weinig protestantse basis. En evangelischen hebben nog weleens een negatieve kijk op het katholieke geloof, wat eerder verwijdering oplevert dan toenadering. Wil je hier aansluiten bij de cultuur, dan zul je je ook moeten verdiepen in wat de mensen hier beweegt. Je zult een van hen moeten worden. En dat kost gewoon tijd. Geen succesfactoren, geen duizenden leden. En waarschijnlijk zul je een bijbaantje moeten nemen als tentenmaker of zo. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Mosab Hassan Yousef, een ex-Hamas strijder die nu christen is. 'Ik ben de zoon van de oprichter van Hamas - opgevoed en opgeleid met als doel om Israël te vernietigen. Ik ben tot een keerpunt gekomen en heb Joden van harte lief.

Er zijn hoopvolle voorbeelden in Israël en Gaza: mensen met een trauma die elkaar willen liefhebben

David Verboom begrijpt steeds minder van wat er in Israël gebeurt. Maar een messiasbelijdende voorganger in Israël en een ex-Hamas strijder uit Gaza geven hem hoop.

column wim dekker

Waarom het mijn moeder niet lukt om over God te zwijgen als het leven haar verwondert

' Hoe vaak in het leven realiseer je je niet dat het een wonder is dat je nog leeft' , schrijft Wim Dekker. 'Dat je in deze baan terecht gekomen bent, dat je deze mensen bent tegen gekomen?'

Een demonstrant houdt de wacht op een van de barricades bij het Binnengasthuisterrein van de Universiteit van Amsterdam. Pro-Palestijnse betogers hebben de nacht van dinsdag op woensdag doorgebracht achter door hen opgeworpen barricades op het terrein.

Universiteit, wees terughoudend met je mening. Juist dát is goed voor de vrijheid van meningsuiting

Pas op met een 'officieel standpunt' van de universiteit over de Gaza-oorlog, waarschuwt Jan Bouwens nu demonstranten daar bij de leiding van de universiteiten om vragen.

Afbeelding

Het gaat bij de komende verkiezingen om Europa zonder of onder God? Dat is te simpel gezegd

Wie niet op een christelijke stemt bij de verkiezingen voor het Europees Parlement, kiest voor een Europa zonder God, lijkt René de Reuver te zeggen. Was het maar zo simpel, zegt Arie de Pater.

Net als in België en Denemarken kunnen we toewerken naar één centrale ingang voor overheidswebsites.

Als de overheid bij digitalisering de regie neemt, valt er veel vertrouwen terug te winnen

De overheid heeft een slechte reputatie als het gaat om digitalisering. Toch kan de juiste inzet van ICT het vertrouwen bij burgers en ondernemers (deels) herstellen.

Afbeelding

Wanneer krijg je eigenlijk een moreel kompas en weet je of je aan de goede kant van de streep staat?

Charlotte Goulmy was ongeveer zestien toen ze een column van Renate Rubinstein las over hoe moraal zich ontwikkelt. 'Haar woorden maakten grote indruk op me want ik was, ook toen al, bang om fout te zijn.'