Luister naar

Geen schuld bij het omver rijden van illegalen, omdat ze er niet hadden mogen zijn?

Nieuws
Kelly Keasberry • redacteur bij het Vlaamse christelijk opinieblad Tertio masterstudent journalistiek in Antwerpen •
woensdag 16 mei 2018 om 03:00

Deze vraag deed zich de afgelopen week voor in de Brusselse politierechtbank. Aanleiding was de aanrijding van een fietser door een buschauffeur. Volgens de advocaat van het vervoersbedrijf MIVB trof de chauffeur geen blaam, want de fietser ‘was illegaal in het land’.

Het ongeval gebeurde op de Anspachlaan in hartje Brussel. Juist toen de buschauffeur linksaf wilde slaan, kwam er een fietser uit tegengestelde richting aangereden. De buschauffeur verleende geen voorrang en de onfortuinlijke fietser knalde tegen de voorruit van de bus.

Het parket weet de schuld aan de buschauffeur. Rechtdoor op dezelfde weg gaat immers voor. De advocaat van het vervoersbedrijf dacht daar anders over. Hij vond dat de buschauffeur moest worden vrijgesproken omdat het slachtoffer illegaal in België verbleef. Was de man netjes in zijn eigen land gebleven, dan had hij zichzelf een busongeluk kunnen besparen.

Deze argumentatie deed veel stof opwaaien in België. Ene Fons Dewaele reageert op HLN.be: ‘Misschien te gek voor woorden, maar op dat punt heeft de advocaat gelijk. Zonder illegalen of transmigranten zou er ook geen ongeval geweest zijn.’ Anderen voeren aan dat je van tevoren niet kunt zien of iemand illegaal is. Eerst even navragen dus voordat je het gaspedaal intrapt.

Zinnige reacties blijken er gelukkig ook te zijn. Ene Gino Denil wijst erop dat je het ‘eigen schuld, dikke bult’-principe eindeloos kunt doortrekken. ‘Medicatie nodig voor obesitas? Zelf betalen, had je maar wat minder moeten eten. Een verkeersongeluk en te snel gereden? Ziekenhuiskosten zelf betalen.’ Zorgverzekeringen kunnen zich alvast in hun handjes wrijven.

Nóg schokkender wordt het wanneer je deze redenering doortrekt naar een vreemdeling zonder verblijfsvergunning. Werkelijk alles wat hem overkomt – van aanrijding tot beroving of moord – heeft hij aan zichzelf te danken. Eigen schuld, dikke bult. Had hij maar in Syrië, Tsjetsjenië of Nairobi moeten blijven.

In de film Er ist wieder da ontwaaktAdolf Hitler in 2014 in een park in Berlijn. Hoewel mensen hem eerst een beetje vreemd vinden, ontpopt hij zich razendsnel tot YouTube-sensatie en gevierd populist. Zijn nazisme blijkt naadloos aan te sluiten bij de roep om identiteit en een sterke leider. De film is humoristisch, maar tegelijkertijd confronterend. Ook vandaag staan er immers mensen op om anderen vogelvrij te verklaren. Als je illegalen zonder pardon omver mag rijden, wat is dan de volgende stap?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

China hoeft niet namens Taiwan het woord te voeren. Dat kunnen we heel goed zelf

China bedankte in een VN-vergadering namens Taiwan voor het meeleven tijdens de recente aardbeving op het eiland. Op die bedankjes zit de vertegenwoordiger van Taiwan in Nederland, Hsin-Hsin Chen, niet te wachten.

Voedselbank in Rotterdam West Delfshaven. Vrijwilligers controleren de voorraden en laden de vrachtwagens.

Rotterdam, is er wel een plek onder de zon voor mensen die we kwetsbaar noemen?

Weer wordt het plan van stal gehaald om in Rotterdam mensen met hogere inkomens tussen minder draagkrachtigen te laten wonen. Het is al eerder mislukt. En het is onrechtvaardig, schrijft Gerlinde Robbertsen.

Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.