21 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Column Hilbrand Rozema: De Rijn overzwemmen

Het water in de Rijn staat laag. Het is avond. De zomerhitte trekt weg uit de dag, als koorts uit een zieke. De koeien verdwijnen tot de rug in distels en koolzaad. Zij hebben recht van overpad. En dat willen ze weten; massief klotsen ze naar het groene oevergras. Of het water schoon is, daar kun je het over hebben. De koeien pissen er soms klaterend in. Maar viezer dan een zwembad zal het niet zijn. Na een drukke dag wil je daar niet meer in, je ziet geen hand voor ogen. Dan zie je in de Rijn nog meer. Bovendien, het is zondag. Raar om op die dag naar het zwembad te gaan.

De overkant trekt. De wand vol zwaluwnesten. De twee wilgen. Dat is een probleem. Ik heb beloofd het risico niet meer te nemen. In de verte verdwijnt een auto uit zijn geluid, zoals Herman de Coninck dichtte. De pont gaat heen en weer. Weer heen. En weer weer. Verder verstoort niets de stilte. Roerlozer dan dit kan de Rijn niet zijn, in een badkuip stroomt het harder. Ik waag het erop.

Overkanten verwijderen zich van elkaar. Aan de oever scharrelen scholeksters. In het ondiepe springen kleine visjes, in het diepe wentelt een karper, met een gloep, alsof de rivier de vis inslikt. Daar is het strand. De twee trouwe wilgen, blaadjes dofgroen en zilverig, staan in wolken wit bloemenschuim. De avondzon schijnt er dwars doorheen. Dit plekje is pijnlijk mooi. Het is dat ik al gekerstend ben, anders zou dit een poort naar een andere dimensie zijn. En zelfs nu, na veertien eeuwen christendom, sluit ik het niet uit. Een dunne plaats, zo zouden de Keltische christenen het hebben genoemd. Doen ze nog steeds, trouwens.

De droom wordt ruw verstoord. Achter de wilgen liggen sporen van een picknick. Wegwerpservies, plastic bestek, lege flessen, gebroken glas. Het ligt er al lang. Stoffig, vies, uiteengevallen. Het volgende Rijnhoogwater zal het meevoeren, naar zee en dan de wereldplasticsoep in. Ergens slingert nog een Lidl-tas. Die is gauw gevuld. Meteen een handige drijfboei, voor de terugweg. ‘Wat heb je gedaan?’ ‘O, zwerfvuil gezwemraapt.’ Of geraapzwommen. Onderweg naar huis schiet me te binnen dat mijn schoonmoeder op haar zestiende de rivier overzwom bij Gorinchem, ‘bij dood tij’ … Misschien heb ik mijn waterzucht geërfd van haar. O nee, dat kan niet. Evengoed een prima argument om alvast mijn stelling te betrekken: ‘Maar je eigen moeder zwom de Merwede over!’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.