Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
Van de isolatie van het dak en de muren tot constructiehout: diverse oude bouwmaterialen kregen een nieuw leven in de unieke kaswoning van Dirk en Sally. Ze kozen voor gezonde materialen en een creatief interieur met veel kleur. Kijk mee binnen met Ecobouwers en bouwsite Livios. -
PREMIUM
Hugo Sigal worstelt met een schuldgevoel als het over geld gaat: “Ik geef het nu alleen uit”
“Veel mensen denken dat Nicole en ik schatrijk geworden zijn, maar dat is een misverstand,” vertelt Hugo Sigal (76) open in onze reeks ‘BV-portemonnee’. Sparen deden ze wel. En dat was nodig, want Hugo ontvangt maar een erg klein pensioentje. Hij legt uit hoe dat komt én vertelt waar hij vandaag wél zijn centen aan uitgeeft. -
-
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
PREMIUM
“Het is een serieuze hap uit ons budget”: Nathalie betaalt wekelijks 119 euro enkel voor de bijzondere voeding van zoon Floris
Met drie kinderen is het voor Nathalie (38) en Jelle Cools (41) een uitdaging om elke week voor iedereen eten op tafel te toveren, zeker omdat zoontje Floris bijzondere voeding nodig heeft. “Hij kan moeilijk slikken en heeft een motorische beperking", vertelt Nathalie. “Zijn voeding kost 119 euro per week extra kost.” Hoe pakt ze dat aan? Ze deelt haar manieren om te besparen en zichzelf toch nog iets te gunnen. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
Scheiden heeft heel wat implicaties, ook op financieel, legaal en administratief vlak. Aangezien een gewaarschuwd mens telt voor twee, overloopt Spaargids.be hieronder de belangrijkste aandachtspunten wanneer je relatie op de klippen loopt. -
Mijnenergie.be
Waarom vermeldt je aardgasmeter je verbruik in m³ en je factuur in kWh?
Wie zijn energieverbruik opvolgt, heeft het waarschijnlijk al gemerkt: op je gasmeter staat de meterstand uitgedrukt in kubieke meter (m³), terwijl op de factuur kilowattuur (kWh) als eenheid geldt. Zijn beide waarden hetzelfde? Wat is de impact op jouw factuur? En waarom bestaat dat onderscheid? Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
Independer
“Grote toename klachten in 2023": wat kan je doen als je operator niet de beloofde internetsnelheid verzekert?