Direct naar artikelinhoud

Uitbreiding Brussels Airport bedreigt buurgemeenten: "Onze dorpen worden onleefbaar"

SteenokkerzeelBeeld Bart Leye

De burgemeesters van Kortenberg en Steenokkerzeel zeggen njet tegen de geplande uitbreiding van de luchthaven van Zaventem. Uit uitgelekte plannen blijkt dat in het meest ingrijpende scenario 22 woningen moeten verdwijnen, terwijl de blijvers naast zich 'een muur' van 18 meter hoog krijgen, schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen vandaag.

Eind 2016 kondigde de luchthaven aan dat ze wou uitbreiden. Nu zijn de plannen ook concreet uitgetekend door designbureau Arcadis. Het bureau schuift twee opties naar voren, zo blijkt uit de plannen die de redactie van Het Nieuwsblad inkeek. Eén zonder verlenging van de piste 25L, de tweede met verlenging. Als die 'grote' uitbreiding het haalt, zal de luchthaven met goed 95 hectare uitbreiden. "Onze dorpen worden dan onleefbaar", zeggen de burgemeesters. "We gaan er alles aan doen opdat die uitbreiding er niet komt."

Het Burgerforum, dat groeperingen zoals Sterrebeek2000, Decibel 25L, ZoneS en Natuurpunt ten oosten van Brussels Airport overkoepelt, is ook radicaal tegen de uitbreidingsplannen, zegt woordvoerder Henk Cuypers ."Wij zijn radicaal gekant tegen deze plannen omdat deze een regio van om en bij de 15.000 mensen van Sterrebeek over Kortenberg en Steenokkerzeel tot Kampenhout zal confronteren met meer geluidsoverlast en fijn stof. De luchthaven heeft deze uitbreiding niet nodig om te kunnen groeien. Dat kan perfect met de huidige start- en landingsbanen. Een ander probleem is dat de beoogde verhoging van het aantal reizigers van 23 tot 40 miljoen per jaar tegen 2040 in de toekomst veel meer mobiliteit zal genereren vermits 85 procent van de reizigers met de wagen komt."

Volgens Brussels Airport is er nog geen definitieve beslissing. "De plannen tonen mogelijke scenario's, die we woensdag aan de omwonenden zullen voorleggen", klinkt het. 

Brusselse "chantagepolitiek"

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) reageerde intussen al op de noodkreet van de twee burgemeesters. "Ik ben als Vlaams-Brabander en minister van de Vlaamse rand absoluut voorstander van een verdere economische groei van onze luchthavenregio, en met mij de gemeenten rondom de luchthaven. Maar het gaat het niet op om de rekening volledig door te schuiven naar net die gemeenten", aldus Weyts.

In het scenario waarbij startbaan 25L wordt verlengd en de vluchten naar die baan verschuiven, zullen volgens Weyts tal van vluchten boven het centrum van Zaventem opstijgen. Hij laakt ook dat het Brussels gewest dreigt te worden beloond voor zijn "chantagepolitiek". "Dankzij de verlenging zullen opstijgende vliegtuigen sneller hoogte kunnen maken en zo het Brussels gewest en de geluidsboetes vermijden. Zo wint het Brussels gewest twee keer: minder geluidsoverlast en meer tewerkstelling", legt de minister uit.

Een eerlijk uitbreidingsscenario heeft niet alleen een draagvlak nodig in de Vlaamse rand, gaat Weyts voort, maar er moet ook een federale vliegwet komen waarin de vliegroutes worden vastgelegd. "Het ene gaat samen met het andere. Wanneer er een gelijke spreiding is van de lusten en de lasten en de vliegroutes niet om de haverklap kunnen worden aangevochten voor een of andere rechtbank, vind je in onze Vlaamse rand zeker een draagvlak voor de groei van de luchthaven."