“Politie kan je gestolen auto vanop afstand zelf laten terugrijden naar kantoor”
Nog zo’n tien jaar en dan zal de zelfrijdende wagen in onze contreien in het straatbeeld verschijnen, schat Hans Schönfeld, innovatiechef bij de Nederlandse politie. Dat soort slimme auto maakt het voor de politie mogelijk om gestolen voertuigen te laten terugrijden naar het dichtstbijzijnde kantoor, voorspelt Schönfeld. Al dan niet nog mét de opgesloten dief erin.
Het is een kwestie van tijd, maar de slimme zelfrijdende auto komt eraan. Een van de voordelen, naast een verhoogde verkeersveiligheid, is dat bij diefstal je de politie zal kunnen toelating geven om je wagen vanop afstand naar het dichtstbijzijnde politiekantoor te laten rijden. Als de dief zich op dat moment in je voertuig bevindt, wordt hij ook nog eens opgesloten, zodat de politie hem bij aankomst gewoon kan arresteren.
Het scenario doet vandaag nog vooral aan slapstick denken, maar ligt niet zo gek ver meer van ons af, beweert Chief Innovation Officer van de nationale Nederlandse politie, Hans Schönfeld.
Zijn team voerde al verscheidene experimenten uit met autonome wagens om na te gaan hoe diefstal en andere criminaliteit kan aangepakt worden. “We wilden weten of we dat soort auto’s kunnen laten halt houden of begeleiden naar een bepaalde locatie”, zegt Schönfeld aan The Next Web. “En het antwoord is: ja, dat krijgen we waarschijnlijk voor mekaar”.
Schönfeld voegt eraan toe dat merken als Tesla, Audi, Mercedes en Toyota werden getest. Zijn ploeg werkte daarvoor samen met de autofabrikanten zelf, “want deze informatie is ook voor hen waardevol”: “Als wij hun wagens kunnen hacken, dan kunnen anderen dat ook”.
Op dit moment bestaan er wel al beveiligingsopties vanop afstand. Tesla besloot recent nog een update door te voeren die voortaan het uitschakelen van de gps-tracker koppelt aan een paswoord van de eigenaar van de elektrische wagen. Dit om dieven te beletten dat systeem in de gestolen wagen meteen uit te zetten. General Motors rustte in 2009 ook al wagens uit met een systeem dat vanop afstand verhindert dat de dief de motor nog kan starten.
Maar een auto zonder bestuurder zélf ergens naartoe laten rijden, dát is nieuw. Het is wel nog niet meteen voor morgen, beseft Schönfeld. Er moeten de komende jaren eerst heel wat barrières genomen worden, zoals het legaliseren op zich al van zelfrijdende auto’s op de openbare weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
Nadat vorige maand een einde kwam aan de maandenlange prijsdaling voor energie, veren de prijzen nu nog eens met enkele procenten op. Dat leert Mijnenergie.be uit de tarieven voor nieuwe vaste contracten of contractverlengingen die de energieleveranciers vandaag - aan het begin van de nieuwe maand - publiceren. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristian Deckers
JAN OOMS
Roeland Van de Wal
john Roderigas
Bart Geukens