© rr, , Vm

Delhaize Plantin ruimt plaats voor nieuwe winkel én flats

De verouderde Delhaize in de Plantin en Moretuslei gaat tegen de vlakte. Op de site komt een nieuwe winkel, met ook plaats voor 89 flats. De huidige parking gaat ondergronds. In de achtergelegen Magdalenastraat reageren buurtbewoners opgelucht, na jaren van verkeersproblemen door af- en aanrijdende vrachtwagens. Wanneer de werken beginnen, is nog niet geweten.

Christoph Meeussen

Tussen de Plantin en Moretuslei, de Rolwagenstraat en de Magdalena­straat bevindt zich een vrij grote Delhaize, gevestigd in een voormalige ­autoshowroom en -werkplaats.

“De winkel is aanzienlijk verouderd en wordt nu aangepakt. Uiteindelijk willen we komen tot de modernste winkel van de provincie, met een verkoopoppervlakte van zo’n 2.500 vierkante meter”, legt de woordvoerder van Delhaize, Roel Dekelver, uit.

Al jaren wordt er gebroed op de nieuwe plannen, in handen van projectontwikkelaar Belgian Land en het Antwerpse architectenbureau Hub. De ingenomen ruimte zal er veel efficiënter worden benut. Nu wordt heel veel plaats ingenomen door een parking op de benedenverdieping en een op het dak van de winkel. Die parking gaat ondergronds.

De nieuwe winkel komt ruwweg terecht op de plaats waar nu de openluchtparking is. Bovenop de nieuwe winkel, en langs alle betrokken straten, zullen naar schatting 89 appartementen worden opgetrokken. Die appartementen zullen even hoog komen als de omliggende huizen. In plaats van de gaten die de site nu slaat in de huizenrijen, zal het project voor doorlopende gevels zorgen.

Winkel blijft open

Het project wordt in verschillende fases aangepakt, zodat de supermarkt openblijft. “In een eerste fase wordt een deel van de ondergrondse parking en de nieuwe Delhaize gebouwd langs de zijde van de Rolwagenstraat”, vult Dekelver nog aan. “Als dat klaar is, verhuist de bestaande winkel naar de nieuwe winkel, maar met een kleinere oppervlakte en een minimaal aantal parkeerplaatsen op verdieping -1. In een tweede fase wordt de bestaande Delhaize afgebroken en wordt het resterende deel van de ondergrondse parking en het laatste deel van de nieuwe winkel gebouwd.”

In de ondergrondse parking komen volgens de nota van de architect 310 plaatsen, waarvan 89 voorzien voor de bewoners. De overige plaatsen zijn voor Delhaize en een commerciële zone. Ook, zo klinkt het, overweegt men om 48 plaatsen aan de stad Antwerpen te verkopen.

De huidige parking is momenteel overigens een buurtparking volgens de regeling van de stad. “De buurtparking blijft bestaan. Samen met Delhaize bekijken we een verdere uitbreiding”, klinkt het bij het kabinet van mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA).

Buurtbewoners uit de achterliggende Magdalenastraat kijken intussen wel uit naar de vernieuwingsoperatie. Trucks worden er nu midden in de woonwijk in openlucht gelost, wat ook voor gevaarlijk verkeer zorgt (zie kader). De laad- en loszone verdwijnt in het gebouw, met een ingang langs de veel bredere Rolwagenstraat. Voor de Magdalenastraat is nu ook een appartementsgebouw voorzien, met een doorsteek naar een groene binnenkoer.

Een timing kan Delhaize nog niet geven. Er is nu een openbaar onderzoek lopende waarbij de buurt desgewenst bezwaar tegen de plannen kan aantekenen.

Buurt verheugd, maar moet door zure appel bijtenIn de Magdalenastraat, aan de achterkant van de supermarkt, reageren de buurtbewoners opgelucht. De smalle enkelrichtingstraat kende heel wat mobiliteitsproblemen door het aan- en afrijden van vrachtwagens, midden in een woonwijk. Paaltjes zijn nodig om de gevels en het voetpad te beschermen tegen de draaiende trucks. Palletten en dozen worden in openlucht gelost. De vrachtwagens zullen in de toekomst via de bredere Rolwagenstraat rechtstreeks een magazijn kunnen binnenrijden om afgeschermd te laden en te lossen, zonder het verkeer te storen.

“Dit is echt een goede zaak. Vooral in het weekend zijn de vrachtwagens echt storend. Soms staan ze hier met drie achter elkaar te wachten”, zegt overbuurvrouw An De Groote. “Wagens erachter kunnen niet meer door, beginnen dan te claxonneren en rijden uiteindelijk zelfs ‘in achteruit’ de straat terug uit. Gevaarlijk met de trams die door de Rolwagenstraat rijden. Sommige buren spreken ook over heel wat ongedierte bij de laad- en loszone.”

Ook Marie-Hélène Slegten is verheugd. “Vrachtwagens kunnen hier vanaf 7u ’s ochtends leveren. Maar soms staan ze hier ook al vroeger te wachten en ze laten hun motor al eens draaien. Ik ben dus erg blij dat de ingang hier weggaat. Wel hoorden we al dat tijdens de werken zelf de Magdalenastraat een jaar de uitrit zou zijn voor de auto’s. We zullen dus even door de zure appel moeten bijten.”