Direct naar artikelinhoud
EconomieGender

Vrouwen aan de top creëren meer winst

vrouwenBeeld Joren Joshua

Vrouwen in leidinggevende functies zorgen voor betere bedrijfsresultaten. Dat blijkt uit een nieuw rapport van ILO (International Labour Organisation). Ook de reputatie, creativiteit en innovatie krijgen een boost.

Bedrijven met een evenwichtig samengesteld management presteren beter en kennen ook belangrijke winststijgingen. Dat stelt een rapport van de International Labour Organisation (ILO). “We hadden een positieve correlatie verwacht tussen genderdiversiteit en het succes van bedrijven, maar deze resultaten zijn echt een eyeopener”, zegt ILO-directeur Deborah France-Massin.

Het rapport Women in Business and Management, The business case for change peilde bijna 13.000 bedrijven in 70 landen. Meer dan 57 procent van de respondenten ging akkoord met de stelling dat initiatieven voor meer diversiteit de bedrijfsresultaten verbeteren. Bijna drie vierde van de bedrijven die genderdiversiteit in hun management bijhielden, rapporteerden een winststijging tussen 5 en 20 procent, en de meerderheid stelde een stijging tussen 10 en 15 procent vast.

Maar niet alleen de resultaten gaan in stijgende lijn. Ook zogeheten ‘soft skills’ varen wel bij meer vrouwen aan de top. Bijna 57 procent van de ondervraagde bedrijven gaf aan dat het makkelijker werd om talent aan te trekken en te behouden. Meer dan 54 procent zegt dat ze verbeteringen zagen op vlak van creativiteit, innovatie en openheid. Ook de reputatie van het bedrijf gaat er op vooruit, terwijl ruim een derde aangaf dat dit de klantenbinding vergemakkelijkt.

Professor Lutgart Van den Berghe, pionier van het instituut voor bestuurders (Guberna) en onafhankelijk bestuurder in verschillende bedrijven, is niet verbaasd. “Het is een herbevestiging van eerder academisch onderzoek. Zeker op managementniveau is de additionele gevoeligheid van vrouwen anders dan mannen. Vrouwen zijn meer risico-avers en hebben meer oog voor de lange termijn. Dat heeft te maken met die ingebakken moederrol, de zorg voor iedereen.”

Dat is ook het commentaar van Elke Jeurissen, medeoprichter van het adviesbureau Glassroots waar ze bedrijven ondersteunt bij veranderingstrajecten. Ze is ook initiatiefnemer van het Straffe Madammen Netwerk. “Academisch onderzoek toont inderdaad aan dat diversiteit een positief effect heeft. Het is eigenlijk ook niet verrassend, met hoe meer verschillende personen aan tafel, hoe rijker de input.”

Professor Lutgart Van Den Berghe: ‘Vrouwen zijn meer risico-avers en hebben meer oog voor de lange termijn.’Beeld BELGA

‘Kip en ei’

We moeten wel opletten met causale verbanden, waarschuwt Van den Berghe. “Op rationele gronden kan ik verschillende redenen bedenken waarom bedrijven met meer vrouwen aan de top ook beter scoren op vlak van imago en talent. Maar is dat omwille van de aanwezigheid van vrouwen, of zijn die vrouwen daar net omwille van die factoren. De discussie van de kip en het ei, met andere woorden.” Dat onderschrijft Geert Van Hootegem, algemeen directeur van het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (HIVA). “Dat is niet altijd eenduidig vast te stellen, en zeker in genderstudies kan dat tot te snelle conclusies leiden. Maar algemeen ben ik niet verbaasd over deze uitkomst, want vrouwen hebben inderdaad andere waarden die hun impact hebben op de werkvloer.” 

Op het vlak van bedrijfsresultaten huivert Van den Berghe een beetje. “Omdat daar ook de sector waarin het bedrijf actief is en de conjunctuur een belangrijke impact hebben.” Toch stelt het rapport dat een toename van het aantal vrouwen op de werkvloer een positief effect heeft op de groei van het bruto binnenlands product (bbp). Deze bevinding is gebaseerd op een analyse van gegevens uit 186 landen tijdens de periode 1991-2017. Eerder bleek uit een onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC al dat het vergroten van de arbeidsparticipatie onder vrouwen binnen de OESO-landen tot 6.000 miljard dollar economische groei kan opleveren.

Lange weg

Toch is er, ondanks de positieve geluiden en data, nog een lange weg te gaan. Minder dan één op de drie managementfuncties wordt ingevuld door een vrouw. Vrouwelijke leidinggevenden werken ook vaker in hr, financiën en administratie: functies die als minder strategisch worden beschouwd en die minder uitzicht geven op een functie als CEO of lid van de raad van bestuur. Ook met die raden van bestuur is er nog wel enige vooruitgang te boeken, stelt het rapport. Minder dan één derde van de bevraagde bedrijven hadden één derde vrouwelijke leden in hun raad van bestuur. Een op de acht bedrijven had zelfs nog altijd een volledige mannelijke raad van bestuur. Bijna 80 procent van de bedrijven houdt vast aan een mannelijke CEO, terwijl die bedrijven met een vrouwelijke CEO vaker kleine ondernemingen zijn.

“Dit rapport stuurt een krachtig signaal uit om meer vrouwen in een managementfunctie te krijgen,” zegt France-Massin. “Slimme bedrijven die succesvol willen zijn in de wereldeconomie zouden van genderdiversiteit een speerpunt van hun strategie moeten maken.” Voor Jeurissen is dit dan ook geen vrouwenissue, maar een strategisch gegeven. “En dan moet je daar ook zo naar handelen. Weg van het nattevingerwerk, maar de diagnose stellen en een traject uitstippelen waar je als bedrijf naartoe wil. Ik vergelijk het graag met het klimaatdebat. Ook daar is er al veel langer academisch bewijs, maar pas nu zijn we er eigenlijk in geslaagd om er een echt debat over te voeren.”