UCLL is katalysator voor kansrijk onderwijs
Kansrijk onderwijs waar maken voor alle leerlingen. Dat is het streefdoel van elke leraar, elke school en van iedereen die betrokken is bij onderwijs. 400 onderwijsprofessionals volgden de studiedag Kansrijk Onderwijs van hogeschool UCLL en onderstrepen hiermee het belang van meer kansen voor alle leerlingen.
“Hoewel er veel gediscussieerd wordt over de schijnbare tegenstelling tussen welbevinden en kennisoverdracht, over een daling van de kwaliteit van het aangeboden onderwijs, over de administratieve overbelasting en bij uitbreiding de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep, vergeten we soms dat we zelf ook iets kunnen doen”, vertelt Kristof Das.
In 4 overvolle aula’s deelden keynotesprekers Kees Van Overveld, Kees Vernooy, Marina Dancakerts en Jan Ruigrok inzichten rond sociaal emotioneel leren, begrijpend lezen en luisteren, ADHD en provocatieve leerlingbegeleiding. Leraren en directies werden in de werkwinkels ondergedompeld in omgaan met moeilijk gedrag, inclusieve leeromgevingen, co-teaching, perspectiefgericht coachen, het herdenken van sanctiebeleid, time-out-werking, meertaligheid en meer.
“Zo willen we met kansrijkonderwijs.be blijvende impulsen geven, het brede onderwijsveld inspireren en verdiepende inzichten aanreiken die effectief leiden tot meer kansen voor alle leerlingen.”