Direct naar artikelinhoud
Opinie

Voor sluwe kledingmerken is het het hele jaar door Black Friday

Voor sluwe kledingmerken is het het hele jaar door Black Friday
Beeld RV copyright Julie Scheurweghs

Sarah Vandoorne is freelancejournalist, gespecialiseerd in eerlijke kledij.

Mis dit niet! Megakorting! Snel, voor het te laat is! We kennen het allemaal, de reclames die ons om de oren slaan met aanbiedingen die te mooi lijken om te laten liggen. 70 procent korting op een kledingstuk dat je misschien wel nooit zal aandoen, maar toch halvelings in je kleerkast past? Je zou wel gek zijn om zo’n aanbod af te slaan.

Nu vrijdag is het opnieuw Black Friday, het shoppingbacchanaal dat de rode cijfers van retailmagnaten als sneeuw voor de zon moet doen verdwijnen. Black Friday is een tweetal jaar geleden, zoals dat gaat met Amerikaanse massaconsumptietradities, gezwind overgevlogen naar onze contreien. De dag bracht tot voor kort vooral in de Verenigde Staten hordes lustige shoppers op de been. Zie ze drummen tot ze erbij neervallen aan de winkeldeuren. Het zijn stormlopen waar ze bij de opening van menig Primark-filiaal jaloers op zouden zijn.

Black Friday is het summum van impulsief aankoopgedrag. Je hebt slechts een dag de tijd om je kans te wagen

Onze eigen soldenmaanden zijn er niks bij, in vergelijking. Daar heb je een hele maand de tijd om koopjes te doen, met kortingen die steeds groter worden, en winkels die steeds voller hangen met stock die ze nog snel weg willen om plaats te ruimen voor de lentecollectie.

‘Fear of missing out’

De shopaholics onder ons hebben twee volle maanden per jaar de tijd om kortingen te scoren. Akkoord, ook dat kan soms tot een miskoop leiden. Ook in januari en juli rekenen shopmanagers op onze impulsiviteit. Het is niet voor niets dat koopjes in de solden niet in te ruilen zijn.

Black Friday is het summum van dat soort impulsief aankoopgedrag. Je hebt slechts een dag de tijd om je kans te wagen. En als jij dit T-shirt nu niet meteen, direct, stante pede in je winkeltas moffelt, loopt een ander er gegarandeerd straks mee weg. Een seconde twijfel kan je die korting kosten. Wie zich zo doelgericht geënt heeft op deze generatie consumenten die collectief aan ‘fear of missing out’ lijden, is een topstrateeg. Overslaap je je? Moet je lang werken? Kan je je niet vrijmaken? Dan loop je de koopkans van je leven mis. Hoeveel mensen zouden er eigenlijk verlof nemen op deze zwarte vrijdag?

Nochtans hebben grote merken geen nood aan Black Friday. Zij creëren hun zwarte dagen zelf. Kledingmerken beconcurreren elkaar het hele jaar door met de ene bodemprijs na de andere. Wie heeft nog korting nodig als een T-shirt slechts 3 euro kost?

Grote merken hebben geen nood aan Black Friday. Zij beconcurreren elkaar het hele jaar door met de ene bodemprijs na de andere

‘Fast fashion’

Niet enkel de prijs, maar ook het aanbod speelt een rol. Grote merken zoals H&M, Zara en Primark worden niet voor niets ‘fast fashion’ genoemd. Hun collecties wisselen snel. Terwijl er vroeger een collectie per seizoen aangeboden werd, ligt er nu elke week wel iets nieuws in de rekken. 52 collecties in een jaar, je zou van minder keuzestress krijgen. Als je deze week even twijfelt om iets te kopen, kan het volgende week al weg zijn. Twijfel is voor huilebalken: buy now or cry later.

Shoppen anno nu is al aan de snelle beslisser. Voor sluwe kledingmerken is het het hele jaar door Black Friday. Een Amerikaanse hoogdag die de koopjesmanie nog wat aanzwengelt, legt enkel zout op de wonde.