Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Nieuw in Vlaanderen: haal je master aan de hogeschool

Archiefbeeld ter illustratie.Beeld Thinkstock

De Nederlandse hogeschool Fontys biedt in Wetteren een onderwijsmaster aan. Opmerkelijk, want Vlaamse hogescholen mogen helemaal geen masters organiseren. "Dit ondergraaft onze positie", zegt Machteld Verbruggen, directeur van Thomas More.

Een masteropleiding georganiseerd door een hogeschool. In Vlaanderen mag het niet. De professionele Master Educational Needs van de Nederlandse Fontys Hogeschool, die in het Oost-Vlaamse Wetteren wordt aangeboden, brengt daar verandering in, zo leert deze krant. “Drie jaar geleden gaf een van onze Vlaamse studenten, die les volgde in Nederland, aan dat er in Vlaanderen geen professionele masters bestaan”, zegt Yvonne Richards, adjunct-directeur van het Fontys Opleidingscentrum voor Speciale Onderwijszorg. “Sinds dit academiejaar organiseren we daarom enkele modules in Wetteren. We merken dat de behoefte groot is en tellen 19 nieuwe Vlaamse studenten.”

Vlaamse hogeschoolstudenten kunnen zo sneller als master afstuderen. Studenten met een diploma uit de lerarenopleiding van een hogeschool moeten vandaag schakel- of voorbereidingsprogramma’s volgen voordat ze zich mogen inschrijven in een masteropleiding of specifieke lerarenopleiding aan de universiteit. In Wetteren kunnen ze meteen starten en sneller een onderwijsgerelateerde mastertitel verdienen. Zij behalen zo hun onderwijsbevoegdheid en mogen lesgeven in de derde graad van het Vlaamse secundair onderwijs. “U vergroot hiermee uw kans op een hoger inkomen”, klinkt het op de website van Fontys.

Modules

In Nederland volgen duizenden studenten een master aan een hogeschool. In die studies krijgt praktijkgericht onderzoek een plaats en moeten hooggekwalificeerde professionals opgeleid worden. “Onze studenten zijn heel positief over de combinatie van theorie en praktijk, wat volgens mij het grote verschil is met Vlaamse universitaire masters”, zegt Richards. “Onze studenten zijn nu nog vooral directeurs en begeleiders. In Nederland telt deze opleiding 800 studenten. Grofweg een vijfde daarvan is nog student en komt rechtstreeks van de lerarenopleiding. Dat zien we in Vlaanderen nog niet.”

Onze studenten zijn heel positief over de combinatie van theorie en praktijk
Yvonne Richards, adjunct-directeur Fontys Hogeschool

Studenten volgen negen modules. Vier ervan kunnen in Wetteren worden gevolgd, de resterende vinden plaats in bijvoorbeeld Bergen op Zoom, Eindhoven of Sittard. Er wordt onder meer gefocust op gedragsproblemen, communicatie, leerlingenbegeleiding, leiding geven, onderwijs in een kleurrijke school en inclusief onderwijs. Het is in zekere zin eerder concurrentie voor bepaalde bachelor na bachelor-opleidingen, zoals die van het buitengewoon onderwijs. Tegelijk komen ook de Vlaamse universitaire masters pedagogische wetenschappen of onderwijswetenschappen en – hoewel er bij Fontys niet wordt gewerkt aan pure vakkennis – ook de specifieke lerarenopleiding en de toekomstige educatieve master in het vizier.

Gaten

“Vlaamse hogescholen mogen zo’n master niet aanbieden”, zegt Machteld Verbruggen, directeur van Thomas More. “Dat ondergraaft onze positie en zorgt voor gaten in het aanbod, die ondertussen gretig worden gevuld door Nederlandse hogescholen.” Pascale De Groote, directeur van de AP Hogeschool en voorzitter van de Vlaamse Hogescholenraad (Vlhora), ijvert ook voor professionele masters aan Vlaamse hogescholen. “Alle hogescholen zijn vragende partij. Alles wat overwegend praktijkgericht is, zoals een master basisonderwijs, moet door ons worden georganiseerd. Het is zeer dubbel. Fontys komt onder onze duiven schieten, maar bewijst tegelijk dat er behoefte aan is.”

Alle Vlaamse hogescholen zijn vragende partij voor professionele masters
Pascale De Groote, directeur AP Hogeschool en voorzitter Vlaamse Hogescholenraad

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) geeft aan dat Fontys de opleiding in Vlaanderen mag aanbieden en dat het diploma door Vlaanderen erkend wordt. "Ik heb onlangs een advies gekregen van de Vlaamse Onderwijsraad over de masters basisonderwijs. Ik zal dit verder bespreken met de Vlaamse Regering, maar wil wel aangeven dat het Nederlands onderwijs anders georganiseerd in dan het Vlaamse."