Direct naar artikelinhoud
autoindustrie

Ferrari verkoopt veel meer Ferrari's dan het merk zelf had gedacht

Ferrari verkoopt veel meer Ferrari's dan het merk zelf had gedacht
Beeld EPA

Het was altijd de oplossing voor de zeer gefortuneerden met een identiteitscrisis: een Ferrari. Maar de aanschaf van een sportbolide onderscheidt kopers steeds minder van het plebs.

Het aantal verkochte Ferrari's stijgt sneller dan de Italiaanse autofabrikant zelf had ingepland. Komend jaar verkoopt het dure automerk 9.000 auto's. Dat aantal stond eigenlijk pas op de planning voor 2019. Ter vergelijking: in 1977 fabriceerde het bedrijf van Enzo Ferrari 1.800 Ferrari's en dit jaar maakt zijn opvolger Sergio Marchionne 8.400 stuks.

Om aan de groeiende vraag te voldoen, maken de machines van Ferrari komend jaar overuren, meldt Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De machines gaan twee diensten per dag draaien. Nu is dat nog één.

Een Ferrari mag op iets meer plekken te krijgen zijn, een instapmodel bestaat nog altijd niet. Een nieuwe Ferrari kost makkelijk 200.000 dollar (170.000 euro). De toegenomen populariteit zou komen door een toename van het aantal miljonairs in de wereld.

Naast het verlies aan exclusiviteit krijgt Ferrari bij verdere groei een ander probleem. Autofabrikanten met een productie boven de tienduizend stuks per jaar moeten zich in de Verenigde Staten houden aan strengere regels voor efficiënt brandstofverbruik. Dat zou zomaar ten koste kunnen gaan van het vermogen van de Ferrari - en laat dat voor zeer gefortuneerden nou net de tweede reden zijn om een bolide aan te schaffen.

Naast het verlies aan exclusiviteit krijgt Ferrari nog een ander probleem