Foto: Belga

De Lijn heeft enkele tientallen bussen aan de kant staan wegens faillissement Van Hool

De Lijn heeft op dit moment "enkele tientallen" bussen aan de kant staan als gevolg van het faillissement van Van Hool, zo bevestigt een woordvoerder. Naarmate de tijd vordert, verwacht het bedrijf dat dat aantal nog zal toenemen en dus is men "zeer bezorgd". "Er is een bijzondere werkgroep opgericht die bekijkt welke acties we kunnen ondernemen", verklaarde Marco Demerling. "We volgen dit van zeer nabij op."

De Lijn heeft zelf ongeveer 800 bussen van Van Hool in zijn wagenpark, bij de onderaannemers gaat het om een 300-tal stuks. De openbaarvervoermaatschappij rekende op de Belgische busbouwer voor engineering, expertise en software-ondersteuning, zegt de woordvoerder.

Daarnaast werd ook een beroep gedaan op Van Hool voor de levering van onderdelen: maakonderdelen die Van Hool zelf produceerde en kooponderdelen waarvoor het bedrijf uit Lier fungeerde als doorverkoper. Ook voor onderhoud en het herstellen van zwaardere schade werd een beroep gedaan op Van Hool.

Het faillissement van de busbouwer vorige maand legde al die processen stil en dus staan er tientallen voertuigen van De Lijn noodgedwongen aan de kant. De curatoren wilden op korte termijn een doorstart met VDL, maar dat proces is nog niet afgerond.

Ook problemen met VDL

Eerder had ook Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters al gewaarschuwd dat er een probleem dreigde voor het onderhoud van de lijnbussen als Van Hool failliet zou gaan.

Bij de vakbond merkt men intussen op dat er ook problemen zijn met de nieuwe bussen die VDL leverde aan De Lijn. Dat bedrijf leverde niet de kwaliteit die het beloofde, stelt vakbondsman Jo Van der Herten van het ACV, en daardoor staan er bijvoorbeeld in het Antwerpse bussen aan de kant. Hij vraagt zich dan ook af hoe de samenwerking met VDL -als die de busactiviteiten van Van Hool overneemt- zal verlopen.

En ook de autocarsector klaagt steen en been na het faillissement van Van Hool. In het Belang van Limburg getuigen verschillende spelers dinsdag dat ze niet meer aan wisselstukken geraken of geen service meer krijgen als er iets zou schelen aan de carrosserie, het interieur of de elektronica van de bussen van Van Hool. Volgens de Belgische Federatie van Autocar- en Autobusondernemers (FBAA) hebben hun leden samen een vloot van 1.044 Van Hool-bussen.

De overname door VDL duurt al te lang, zegt CEO Pieter Van Bastelaere in de krant, terwijl hij ook vreest dat de nieuwe overnemer niet de volledige dienstverlening zal kunnen garanderen. "Het merk Van Hool zal wellicht worden stopgezet", klinkt het. Op nieuwe bussen met een normale afschrijvingstermijn van 15 jaar dreigen de autocarbedrijven dus zware verliezen te lijden.

Meest gelezen