Luchtverkeersleiders in opstand na “bijna-botsing” vliegtuigen

© Photo News

Op 6 september kwamen twee vliegtuigen boven Luik gevaarlijk dicht tegen elkaar. Volgens luchtverkeersleiders werd een ramp nipt vermeden, terwijl het controleorgaan (AAUI) oordeelt dat er geen onderzoek komt omdat het geen ernstig incident was. De verkeersleiders noemen het nochtans “exemplarisch voor de gebrekkige veiligheidscultuur” bij Skeyes en schreven een boze brief naar de directie.

Ten oosten van Luik zouden op 6 september een vliegtuig van een Turkse chartermaatschappij en van een Duitse luchtvaartmaatschappij bijna in botsing zijn gekomen, staat in De Standaard. De bevoegde luchtverkeersleider in de controletoren in Steenokkerzeel had het niet zien aankomen; de botsing kon uiteindelijk worden vermeden dankzij het interne waarschuwingssysteem van de vliegtuigen.Toch wordt er geen onderzoek geopend omdat de toestellen nog net op de rand van de veiligheidsmarge van 1.000 voet (304 meter, nvdr.) bleven, zegt AAIU in de krant.De luchtverkeersleiders trekken naar aanleiding van het incident aan de alarmbel en schreven een boze brief. Ze klagen over een chronisch gebrekkige bezetting en een te hoge werkdruk, met nefaste gevolgen voor de veiligheid.Volgens Kurt Callaerts van ACV-Transcom is er zowel bij het technische als onderhoudspersoneel en bij de luchtverkeersleiding een chronische onderbezetting. Dat komt deels doordat de opleiding zo specifiek is, zegt hij. Het sociaal overleg verloopt er zeer stroef en aan de werkorganisatie schort een en ander, aldus Callaerts. "Er worden beslissingen genomen zonder dat er wordt overlegd. Zo werd de uitslaapdag na een nachtshift bijvoorbeeld een rustdag. Het personeel wordt daardoor beschikbaarder voor het bedrijf, maar dat maakt de situatie natuurlijk erger en erger. Het is in elk geval onverantwoord dat men de mensen zo lang door laat werken." De luchtverkeersleider die het incident niet zag aankomen, zou al aan zijn tiende opeenvolgende werkdag toe zijn geweest.Bij skeyes wil men woensdag niet reageren op het incident.Het luchtverkeersleidingscentrum maakte in een recent rapport gewag van drie incidenten dit jaar. Een van de andere incidenten vond in februari plaats ten zuidoosten van Leuven. Twee vliegtuigen vlogen er te dicht bij elkaar. In dat geval startte de AAIU wel een onderzoek. Een derde incident, dat niet tot een AAIU-onderzoek leidde, had te maken met de luchthaven van Antwerpen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen