OVERZICHT. In deze Antwerpse straten rijden chauffeurs het vaakst te snel in een zone 30

Slechts in 31 van de 195 gecontroleerde straten in een zone 30 houdt minstens 85% van de automobilisten zich aan de snelheidsbeperking. Een uitschieter waar massaal de 30 kilometer per uur wordt genegeerd, is voor de school in de Halewijnlaan op Linkeroever. 83% van de automobilisten reed daar te snel. Bekijk onderaan dit artikel een overzicht van de resultaten per straat.

Sacha Van Wiele

Dat blijkt uit de snelheidsmetingen van de Antwerpse politie in 2017, die Samen heeft opgevraagd. Om te bepalen of een straat veilig is qua snelheid, wordt de V85-regel gehanteerd. Dat betekent dat 15% van de chauffeurs zich niet houdt aan de snelheidsbeperking en 9% van deze automobilisten 10% of meer te snel rijdt. Als meer chauffeurs te snel rijden, dan betekent dit dat er onvoldoende ingrepen zijn om de gevraagde snelheid af te dwingen en de zone dus niet veilig is.

Een uitschieter is de Halewijnlaan op Linkeroever. Daar geldt een snelheidsbeperking van 30 ­kilometer per uur bij het begin en het einde van de schooltijd van het Sint-Annacollege. De politie stelde vast dat ruim 80% van de automobilisten zich niet aan deze snelheidsbeperking hield.

Vals gevoel van veiligheid

De conclusie van gemeenteraadslid Freya Piryns (Samen) is duidelijk. “Zone 30 werkt niet en wordt door de automobilisten ook niet gerespecteerd”, zegt Piryns. “Dat in slechts 31 straten de norm rond veilige straat wordt gehaald, is bedroevend. Dit stadsbestuur wil tegen het einde van de legislatuur in 95% van de Antwerpse straten zone 30 invoeren. Mooi, maar zonder dit daadwerkelijk af te dwingen, creëer je een vals gevoel van veiligheid. Voetgangers en fietsers denken zich veilig te kunnen verplaatsen in de ­zone 30, maar in de realiteit wordt er nog steeds te snel gereden. Eigenlijk is dit crimineel.”

Antwerps gemeenteraadslid Toon Wassenberg (Samen) begrijpt niet dat de politie niet specifiek handhaaft naar snelheid. Er wordt alleen opgetreden bij verkeersegoïsme, zoals te snel optrekken.

“We hebben geen zicht op het aantal processen-verbaal rond snelheidsovertredingen in zone 30”, zegt Wassenberg. “Het is onmogelijk om dan ook een echte analyse te maken van de efficiëntie van de zone 30. Er worden volop borden geplaatst rond zone 30, maar de infrastructurele maatregelen blijven uit. Ik begrijp dat zo’n ingrepen tijd vragen, maar zorg dan dat de politie daadwerkelijk optreedt tegen deze zware overtreders tot deze maatregelen zijn uitgevoerd.”

Nuance

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) brengt een nuance aan bij de cijfers. De metingen door de politie gebeurden in straten waar bewoners al aangaven dat er problemen waren met te hoge snelheid. Op de kritiek van de oppositie is hij duidelijk.

“Als we alleen zone 30 inrichten als er ingrepen zijn om die te doen naleven, dan zouden we nog heel lang bezig zijn”, zegt Kennis. “Wij hebben gekozen om de zone 30 nu al uit te rollen. Met verkeers- en sensibiliseringsborden wijzen we de chauffeurs op hun verantwoordelijkheid. Als een straat wordt heraangelegd, zullen ineens de nodige structurele ingrepen worden uitgevoerd. Ja, dat duurt lang. Ik zou niet liever hebben dat ik met één vingerknip al deze straten kon aanpakken, maar dat kan nu eenmaal niet. Als er daadwerkelijk problemen zijn, dan grijpen we in met maatregelen die snel kunnen worden uitgevoerd, zoals kussens die de snelheid afremmen.”

De schepen zet zijn hoop ook op technologische ontwikkelingen, waarbij slimme snelheidsbegrenzers worden ingezet. “Bovendien is roekeloos gedrag meestal een veel groter probleem”, zegt ­Kennis. “De politie treedt daar tegen op en dit wordt ook vervolgd door het gerecht.”

Bekijk hier alle resultaten per straat:

(Tip: in onderstaande tabel kan je ook zoeken op straatnaam)