© rr

“Ik heb het beeld dat ik had over Joden moeten bijstellen na deze dag”

22 leerlingen van het GO! Atheneum Klein-Brabant uit Bornem bezochten gisteren het Joods Museum in Brussel, samen met Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld). Ze mochten als allereersten de workshop Let’s meet a Jew volgen.

Ward Bosmans

Het Joods Museum van België wil met deze workshops de strijd aanbinden tegen stereotypes en discriminatie en streven naar een inclusieve omgeving waarin alle leerlingen hun plaats vinden. Essentieel in de workshops is de ontmoeting met de andere durven aangaan. De workshop Let’s meet a Jew is interactief, ludiek en gaat geen enkel taboe uit de weg.

Dankzij de subsidies van de Vlaamse regering zijn de toegang tot het museum en de workshops volledig gratis. De Nederlandstalige workshops door het Joods Museum zijn gericht op alle leerlingen van het lager en secundair onderwijs.

De leerlingen uit Bornem konden de hoofdstad zo vanuit een bijzonder perspectief ontdekken, vanuit de geschiedenis van een van haar minderheden. De studenten van de derde graad Verzorging en Mechanisch Onderhoud van het Atheneum Klein-Brabant maakten de uitstap naar het Joods Museum in het kader van interlevensbeschouwelijke dialoog en herinneringseducatie.

Yari Van Cauwenbergh (18) vond het een leerrijke namiddag. “Ik moet het beeld dat ik had over Joden toch wat bijstellen na de workshop. Ik dacht bij Joden altijd meteen aan de mannen met pijpkrullen en zwarte hoeden die je in Antwerpen op straat ziet wandelen. Ik heb geleerd dat er verschillende strekkingen zijn binnen het Jodendom en dat lang niet alle Joden orthodox zijn. De workshop was heel interactief. We hebben veel foto’s gezien en mochten een kleine synagoge bezoeken.”

Steentjes op het graf

Muhammed Gönen (17) leerde ook een aantal nieuwe dingen. “Ik weet nu wat de sabbat inhoudt en het was ook opmerkelijk om te zien dat de begroeting bij de Joden bijna helemaal hetzelfde is als bij de moslims. Dat was nieuw voor mij.”

Noor Fraihi (17) vond het een zeer interessante workshop. “Ik wist bijvoorbeeld niet dat Joden geen bloemen op een graf leggen, maar steentjes. En net zoals in andere godsdiensten zijn er ook bij de Joden gelovigen en niet-gelovigen. Na deze workshop begrijp ik sommige Joodse gebruiken beter. In onze klas zitten ook jongeren met een verschillend geloof, Maar dat is al lang geen issue meer. Iedereen komt met iedereen overeen.”