Direct naar artikelinhoud

Facebook hoopt snapchattende tieners terug te krijgen met wéér een overname

De app TBH (To Be Honest) bestaat nog maar net, maar is nu al overgenomen door het toch al oppermachtige Facebook. De positieve app doet het goed onder tieners, net als concurrent Snapchat. Met TBH kunnen tieners anoniem complimentjes aan elkaar uitdelen via vragen en polletjes.

Facebook hoopt snapchattende tieners terug te krijgen met wéér een overname
Beeld afp

De snelste manier om rijk te worden? Maak een app die aanslaat onder tieners. Facebook heeft naar verluidt een kleine 100 miljoen dollar over voor de de overname van een app die feitelijk pas net bestaat: TBH. De vier jonge oprichters komen nu in dienst bij Facebook, maar voorlopig zal de app wel gewoon zelfstandig blijven bestaan.

De overname past naadloos in de strategie van Facebook om opkomende concurrenten zo snel mogelijk in te lijven. Dit gebeurde in het verleden ook met Instagram en WhatsApp, al waren die bedrijven op dat moment veel verder in hun ontwikkeling en dus ook veel duurder.

Toen Facebook in 2012 Instagram kocht voor 1 miljard dollar, had het 30 miljoen maandelijkse gebruikers. 'Facebooks visie is om de apps op je smartphone te domineren. Door ze zelf te maken, te imiteren of over te nemen', zo schrijft Business Insider. De lijst van overgenomen bedrijven telt inmiddels zo'n 65 namen, waarvan Instagram (1 miljard), WhatsApp (19 miljard) en Oculus VR (2 miljard dollar) de grootste waren.

Twitter bericht wordt geladen...

Net zo leuk als de tandarts

TBH prijkt al een tijdje in de toplijst van populairste gratis apps bij Apple (een Android-variant is er nog niet eens), ook al is de app nog lang niet overal beschikbaar. De vragen en polletjes die TBH aanbiedt slaan aan. Forbes legt de vinger op de pijnlijke plek voor Facebook: 'Kinderen gebruiken TBH om te giechelen, te lachen of om pesten tegen te gaan. Om dezelfde reden gebruiken ze stickers in Snapchat: om plezier te hebben, om gewoon kinderen te zijn. Facebook Messenger is ongeveer net zo leuk als de tandarts.' Ai. En Facebook zelf? Dat is voor tieners nog erger dan de tandarts: 'Facebook is het schraapgereedschap'.

Hoofdpijndossier

Als Facebook één hoofdpijndossier heeft, is het Snapchat. Marc Zuckerberg zette zijn hele arsenaal aan trucs in om het bedrijf over te nemen - van slijmen tot dreigen - maar oprichter en inmiddels multimiljardair Evan Spiegel hield zijn poot stijf en zei nee tegen 3 miljard dollar. Snapchat mag inmiddels een klein beetje van zijn glans hebben verloren op de beurs, de app is mateloos populair onder tieners.

Dat kan niet worden gezegd van Facebook, dat gemiddeld een veel oudere doelgroep heeft. En erger nog: marktonderzoeker eMarketer voorspelde twee maanden geleden nog dat het aantal Amerikaanse Facebook-gebruikers tussen 12 en 17 jaar dit jaar zelfs met een paar procent zal afnemen. Dat is voor het eerst. Die tieners verhuizen naar Instagram en Snapchat. Deze laatste zal dit jaar zowel in de doelgroepen 12-17 als 18-24 groter zijn dan zowel Instagram als Facebook, denken de onderzoekers.

(Tekst gaat onder de afbeelding door)

Hoofdpijndossier
Beeld de Volkskrant

Snapchat

De tienerdoelgroep is precies het groep waar TBH zich op richt. Nog maar een paar maanden oud heeft de app nu al 2,5 miljoen actieve gebruikers per maand. Dat is natuurlijk weinig in vergelijking met de maandelijkse gebruikers van Facebook, maar Facebook wil koste wat kost een tweede Snapchat-scenario voorkomen. Dat aantal van 2,5 miljoen TBH-gebruikers van nu kan over twee jaar zomaar gegroeid zijn tot 25 miljoen. Of meer. Met de budgetten van Facebook zal TBH in ieder geval flink kunnen investeren in de app. En misschien nog wel belangrijker: aartsrivaal Snapchat kan TBH in ieder geval niet meer kopen.