© Kioni Papadopoulos

Beleving centraal in nieuwe en vooruitstrevende Telenetwinkel op de Meir

Na onder meer Game Mania en Mediamarkt heeft nu ook Telenet, op de Meir, een belevingswinkel geopend. Bezoekers kunnen onder meer gadgets uittesten en workshops volgen. Zo wil het telecombedrijf de strijd aangaan met de e-commerce.

Jan Stassijns

Individuele en menselijke dienstverlening op maat wordt steeds belangrijker in tijden van anoniem, online shoppen. Dat zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. “Belevingswinkels zijn een noodzakelijk verlengstuk van het online shoppen, omdat consumenten meer dan ooit op zoek zijn naar de fysieke beleving van een product.”

En het is net dat wat Telenet voor ogen heeft met de opening van de nieuwe winkel op de Meir in Antwerpen. Vooraan in de winkel staan nog steeds de smartphones en accessoires, want een winkel moet nog steeds verkopen, natuurlijk. Er is wel afgestapt van de zogenaamde dummytoestellen. De smartphones die uitgestald staan, zijn ook effectief uit te proberen. Maar verder in de winkel valt er veel meer te beleven, letterlijk dan. Op grote tv-schermen wordt het digitale aanbod voorgesteld. Achteraan is zelfs een woonkamer nagebootst met een comfortabele zetel, waar de verkoper, die omgedoopt wordt tot ambassadeur, met de klant rustig en apart de diensten kan uitleggen. In hetzelfde opzet staan er in de winkel ook ‘huisjes’, waar de ambassadeurs met de klant apart kunnen zitten. Geen lange rijen aan de klassieke kassa meer. U kunt in de nieuwe Telenetwinkel ook een virtual realitybril uittesten of deelnemen aan interactieve workshops op de eerste verdieping. Boven is er ook plaats om te vergaderen, te werken of een koffie te drinken.

Klant van vandaag

“Winkels veranderen in plaatsen waar we kunnen leren, ontmoeten en samen aan de slag gaan”, zegt Tom Palmaerts. “De beleving maakt het verschil met de e-commerce, maar mensen verwachten meer dan enkel ‘beleven’. Mensen willen vooral slimme oplossingen. Een virtual realitybril is één ding, als er iemand bij staat die daar ook extra informatie over geeft, dan is dat een meerwaarde. Educatie is dus belangrijk en daar dragen ook de workshops aan bij. Je moet iets teweegbrengen. In se is dat teruggaan naar de basis van retail, opnieuw verbinding maken met de klant. Niet in concurrentie met e-commerce, maar als samenwerking.”

Telenet wil dus een aangename plek creëren waar mensen zich kunnen laten inspireren. Het ­telecombedrijf wil zo ook scholen uitnodigen voor lessen over digitale mogelijkheden. “Mensen hebben het gehad met dure verkoops­praatjes”, zegt Gerald Demortier van Telenet. “Dat krijgen ze online ook al te horen. Onze winkels zijn digitale ateliers waar wordt ­geleefd en gewerkt. We maken dus duidelijk de keuze om te investeren in fysieke winkels, maar aangepast aan de vraag van de klant van vandaag.”