Verdwijnt Jupiler van de markt?
Het bekendste pilsmerk van België, Jupiler, verdwijnt vanaf begin maart uit het straatbeeld. Dat heeft onze redactie uit goede bron vernomen. Bij AB InBev België wil men het nieuws voorlopig niet bevestigen.
"Geen commentaar. Dinsdag geven we meer uitleg op een persconferentie." Tot daar de bondige commentaar van de woordvoerster van AB InBev België op de vraag welke plannen de brouwer koestert met Jupiler. Volgens insiders werkt de brouwer aan een ingrijpend plan voor het bekendste pilsmerk van ons land. Het staat vast dat de merknaam ‘Jupiler’ vanaf volgende maand geleidelijk uit het straatbeeld zal verdwijnen. Sinds vorige week zijn aan de brouwerij in Jupille alle verwijzingen naar het merk al van de gevel verdwenen, zo blijkt uit foto’s die op onze redactie zijn beland.
Voorlopig merken klanten nog niets van het verdwijnen van het merk. Online maakt AB InBev nog volop publiciteit voor het merk. Ook in de winkels vinden de klanten nog steeds hun vertrouwde gele bak Jupiler.
Marktaandeel van 55%
En toch broeit er iets. Naar de reden is het voorlopig gissen. De kans lijkt klein dat AB InBev België zou raken aan zijn meest populair bier. Jupiler is met een marktaandeel van 55% in de Belgische pilsmarkt de absolute nummer één en het merk is voor één op de drie Belgen het favoriete bier. Vorig jaar heeft Jupiler ook zijn alcoholvrije versie gelanceerd, en dat is meteen een voltreffer gebleken. Recent werd Jupiler 0.0 nog uitgeroepen tot het product van het jaar in zijn categorie. Ook in Nederland valt het bier steeds meer in de smaak.
Dus rijst de vraag: wat is AB InBev van plan met Jupiler? Broedt de brouwer op een naamsverandering? Dat zou opmerkelijk zijn omdat Jupiler een erg vertrouwde naam is in het Belgisch bierlandschap, en een naamsbekendheid van meer dan 95% geniet bij 18-plussers. Net die naamsbekendheid is voor AB InBev essentieel om een merk verder uit te bouwen en daarrond campagnes op te zetten. Zo is Jupiler al decennia de partner van de Belgische voetbalbond en sponsor van de Rode Duivels. Past het verdwijnen van de naam Jupiler eerder in een groots opgezette campagne? Morgen geeft topman Jean-Jacques Velkeniers meer uitleg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ruim 6.000 Belgen kochten vorig jaar een huis in het buitenland
-
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
De auditeur van de Raad van State heeft eind februari een negatief advies gegeven over de vergunning voor de luchthaven van Luik. Als dat advies wordt gevolgd, zou de luchthaven -cruciaal voor vracht- haar activiteiten van de ene dag op de andere moeten stopzetten, schrijft de krant L’Echo. -
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
Supermarktgroep Colruyt gaat geen 57 maar 54 winkels overnemen van Louis Delhaize, uitgebaat als Smatch of Match. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) wilde de deal maar voor 54 winkels onmiddellijk goedkeuren, waardoor de winkels in Galmaarden, Munkzwalm en Nieuwpoort afvallen. -
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
DPG Media zet “stabiel financieel jaar” neer, maar vreest impact wegvallen krantensubsidies
DPG Media - uitgever van onder meer ‘Het Laatste Nieuws’, ‘De Morgen’ en tal van magazines - heeft vorig jaar iets minder omzet en winst geboekt. Het mediabedrijf zette naar eigen zeggen “een financieel stabiel jaar” neer, maar vreest volgend jaar een stevige impact van de hogere kosten voor de bedeling van kranten en tijdschriften. -
PREMIUM75
Prijsexplosie in supermarkt is voorbij: deze producten werden zelfs goedkoper
De prijsexplosie in de supermarkt is eindelijk gestopt. Afgelopen maand betaalden we aan de kassa nog zo’n 3 procent meer dan een jaar eerder: de kleinste stijging in twee jaar tijd. Waarvoor betaalden we in maart nog meer? Werden er ook voedingsproducten goedkoper? En hoe zullen de prijzen nu verder evolueren? “Net als bij de bakker en in de frituur hanteren producenten en warenhuisketens graag het principe van ‘sticky prices’.” -
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
Werkloosheidsgraad eurozone blijft stabiel op historisch laag niveau
De werkloosheidsgraad in de eurozone is in februari stabiel gebleven ten opzichte van januari, op 6,5 procent van de actieve bevolking. Dat blijkt woensdag uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. Het gaat om een historisch laag niveau, ondanks een sombere economische conjunctuur. -
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”