Direct naar artikelinhoud
Column

Alleen maar kledij kopen als je die nodig hebt? Dat doel is voor veel vrouwen (mezelf incluis) onhaalbaar

Ann De Craemer.Beeld Bob Van Mol

Elke dinsdag en donderdag schrijft Ann De Craemer over de kleine en grote dingen des levens die haar beroeren.

Fris en regenachtig: het weer zat de voorbije week eindelijk mee. Voor de radeloze kledingzaken althans, want de mannen keerden terug. Ik verwijs naar een stukje dat vorige week in de krant opdook en proef de treurnis die eruit klonk: "Het is een typisch mannelijke eigenschap: mannen kopen alleen kleding als ze die nodig hebben."

Een fascinerende uitspraak over een benijdenswaardige houding: alleen maar kledij kopen als je die nodig hebt. Het lijkt ouderwets maar het is een doel dat voor veel vrouwen (mezelf incluis) onhaalbaar is. Textiel kopen is ontspannend, solden zijn verslavend. Nochtans is minder stof budgettair en ecologisch zeer wenselijk: onze huizen moeten kleiner en dus ook onze kleerkasten. Die worden vanaf nu spaarzaam gevuld met verantwoorde, en dus duurdere, stukken. Slim gezien van de mannen!

Onze huizen moeten kleiner en dus ook onze kleerkasten

Niet toevallig blijkt op de dag dat Madonna 60 wordt, ook haar hit 'Vogue' plots relevant: bij het gelijknamige tijdschrift denkt hoofdredactrice Anna Wintour aan vervroegd pensioen. In een modewereld die steeds doller draait, heeft de tijdschriftdiva stilaan afgedaan. Bloggende en vloggende tieners zetten de toon - 'influencen' werd een onstuitbaar virus. Een vervanger voor Wintour is niet bekend. Maar om enigszins op de moderem te staan, stel ik een man voor; positieve discriminatie in de glossywereld mag best. Stijlvast, sober en met smetteloos kapsel, dat zijn de vereisten. Zou Marc Eyskens iets om handen hebben?