Foto: Radio2

Huis van Luna en Sven uit Haaltert al maanden onbewoonbaar door foutgelopen dakrenovatie: "Aannemer laat niks meer van zich horen, mentaal zitten we erdoor"

Na een foutgelopen dakrenovatie is de woning van Luna Bonner en Sven Roelandt uit Haaltert onder water komen te staan. De woning is hierdoor al maanden onbewoonbaar en de aannemer laat niks meer van zich horen. "We proberen stappen te ondernemen, de vraag is hoe?"

Twee jaar geleden kochten Luna Bonner en Sven Roelandt een huis in Haaltert in Oost-Vlaanderen. Het asbestdak was Ă©Ă©n van de renovatiewerken. "In september werd het asbest verwijderd. Het dak werd toegelegd met zeilen tot de werken verder konden gaan", zegt Luna in 'Goeiemorgen morgen' (Radio2).

Stortbui vernielt alles

Maar in de tussentijd loopt het fout door een stortbui. "De zeilen kwamen los en het water liep binnen. De bovenverdieping kwam volledig onder water te staan. Dat water ging door het plafond naar beneden en vernielde ook onze leefruimte en keuken. Zo goed als alle meubels zijn stuk."

Het huis werd onbewoonbaar verklaard. Zeven maanden later wonen Luna en Sven nog steeds niet thuis. "We verbleven bij vrienden en hebben nu een tweedehands caravan aangeschaft."

Aannemer onbereikbaar

Van de aannemer hebben ze sinds februari niets meer gehoord. "Onze advocaat heeft hem in gebreke gesteld, maar daar komt geen reactie op", zegt ze. "Intussen ligt ons dak nog steeds open. Het blijft binnen regenen en alles beschimmelt alleen maar verder."

"Mentaal zitten we er volledig door", zegt Luna. "We proberen verdere stappen te ondernemen. De vraag is: hoe? Al onze spaarcenten zitten in het huis. We betaalden de aannemer al 57.000 euro en kregen niets in de plaats. Onze vrienden hebben nu een geldinzamelactie opgezet om ons te helpen."

Wat kan je doen als dit jou overkomt?

Volgens Tim Dierynck, advocaat gespecialiseerd in bouwrecht, moet je de aannemer altijd in gebreke stellen als hij de werken niet uitvoert zoals afgesproken. Enerzijds om de werken te voltooien. Anderzijds ook om de schade te herstellen. Doe dat altijd schriftelijk, met een aangetekende brief en ook met de gewone post en met een e-mail. Zo ben je zeker dat je bericht de aannemer bereikt.

Vermeld in je ingebrekestelling duidelijk wat je van de aannemer verwacht en wat de sancties of de gevolgen zijn als die daar niet op ingaat. Stel ook een duidelijke termijn waarbinnen de aannemer actie moet ondernemen.

Wat als je aannemer niet meer bereikbaar is? 

Als je de aannemer in gebreke stelt omdat die werken niet afwerkt, betekent dat niet automatisch dat je werf voor altijd stilligt of dat je automatisch naar de rechtbank moet.

De Belgische wet voorziet de mogelijkheid om de aannemer die in gebreke blijft te vervangen door een andere aannemer of om de overeenkomst definitief te beëindigen. Je moet het wel kunnen bewijzen dat de aannemer in gebreke blijft.

Dat kan je doen door een plaatsbezoek met een deskundige of een deurwaarder. Informeer je vooraf goed hoe je dat aanpakt. Als je de aannemer laat vervangen, moet je kunnen bewijzen dat de werken dringend zijn en moet er ook duidelijk een wanprestatie zijn van de aannemer.

Wat als je aannemer de werf slecht beschermt en er schade is?

Je kan de aannemer ook in gebreke stellen voor geleden schade. Een aannemer heeft een zogenoemde zorgvuldigheidsplicht, hij moet ervoor zorgen dat de werf bestand is tegen regen- en stormweer.

Heb je schade? Geef dat aan bij je brandverzekering. Die zal verhaal halen bij de verzekering van de aannemer voor de geleden schade. Als de schade te groot is, bestaat de kans dat de verzekering van de aannemer niet tussenkomt. In dat geval moet je een procedure opstarten tegen de aannemer. 

Je kan altijd aankloppen bij de consumentenombudsdienst wanneer je te maken krijgt met bouwschade. www.consumentenombudsdienst.be.

Meest gelezen