Na incident met ‘Blackface’-trui: Gucci opnieuw onder vuur

Het Italiaanse modemerk Gucci heeft een hoofddeksel in de collectie, geïnspireerd op een tulband. Dat valt niet bij iedereen in goeden aarde. Sommige critici bestempelen het ontwerp als een voorbeeld van ‘culturele appropriatie’.

vwh

De zogenoemde “Indy Full Turban” was voor het eerst te zien op tijdens de Milanese modeweek toen de najaarscollectie werd gepresenteerd. Toen kwam er kritiek op het feit dat het accessoire werd gedragen door een blank model.

Nu veroorzaakt het hoofddeksel opnieuw controverse omdat het via de online retailer Nordstrom wordt verkocht voor 790 dollar (707 euro). De beschrijving luidt: “prachtig ontworpen tulband”. Maar Gucci’s ontwerp komt bij veel mensen met Indische roots over als een belediging.

Tulbanden zijn religieuze kleding die gedragen worden door Sikhs. De Sikh Coalition zegt in een verklaring aan NBC News dat “de tulband niet alleen een modeaccessoire is om geld mee te verdienen, maar een religieus geloofsartikel dat miljoenen Sikhs over de hele wereld als heilig beschouwen.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Op Twitter wordt intussen flink van leer getrokken tegen het modehuis omdat Gucci zich volgens velen schuldig maakt aan “culturele toe-eigening met winstbejag”. Intussen is het hoofddeksel in kwestie in de online webwinkel aangeduid als ‘uitverkocht’. De prijs is niet langer zichtbaar. De winkel en Gucci hebben nog niet op de hele heisa gereageerd.

Het is niet de eerste keer dit jaar dat het label in opspraak komt. In februari ontstond er een rel rond een zwarte trui, die tot halverwege het gezicht loopt en beschikt over een mondopening met rode rand. Die wekt de illusie van roodgeverfde lippen. De trui had een eerbetoon moeten zijn aan klassieke ski-bivakmutsen, maar veel klanten overlaadden de modemisser met een golf van kritiek wegens de gelijkenissen met de racistische ‘Blackface’-karikatuur.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer