"Sociale media hebben geen positieve invloed op actualiteitskennis”
Sociale mediaWie alleen sociale media gebruikt om het nieuws te volgen, leert minder over de actualiteit dan wie ook of enkel traditionele media volgt. Dat blijkt uit een bevraging van onderzoekers van de Universiteit Antwerpen. De groep exclusieve sociale mediagebruikers is echter zeer klein.
De onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek van de UA bevroeg ruim 4.000 Vlamingen over de manier waarop ze zich informeren over politiek nieuws en actuele gebeurtenissen. De onderzoekers wilden vooral weten in welke mate de verschillende nieuwskanalen de politieke kennis beïnvloeden.
Uit het onderzoek blijkt dat traditionele nieuwskanalen nog steeds springlevend zijn in Vlaanderen. Bijna drie op de vier respondenten geeft aan bijna dagelijks het nieuws op televisie te volgen; 48 procent zegt bijna dagelijks het nieuws te volgen in de papieren of digitale krant.
Twitter komt niet van de grond
De onderzoekers waarschuwen wel dat we voorzichtig moeten zijn met deze absolute percentages omdat respondenten licht neigen te overdrijven wanneer ze praten over hun nieuwsconsumptie. "Het daadwerkelijke percentage ligt in werkelijkheid dus net iets lager, maar desalniettemin is het nieuwsgebruik via traditionele media nog steeds hoog in Vlaanderen."
In de sociale media wordt Facebook steeds populairder als nieuwskanaal: 38 procent gebruikt het platform bijna dagelijks voor actualiteit. Twitter komt in Vlaanderen niet van de grond, met amper 5 procent dat het bijna dagelijks gebruikt om het nieuws te volgen.
“Negatieve effecten vallen nog mee”
Aan de hand van meerkeuzevragen werd ook de actualiteitskennis getest. Daarin scoren de mensen die regelmatig traditionele media gebruiken het best. Opvallender is dat uit het onderzoek negatieve effecten van sociale media blijken: hoe hoger het gebruik van Twitter of Facebook, hoe lager de score op de actualiteitsvragen. Wie enkel sociale media gebruikt, scoort niet hoger dan wie amper media gebruikt. Maar de groep die uitsluitend via sociale media het nieuws volgt, blijkt erg klein: amper 3 procent.
Volgens de onderzoekers vallen de negatieve effecten van sociale media dus mee, zolang ze gecombineerd worden met traditionele media. Ze waarschuwen wel dat jongeren oververtegenwoordigd zijn in de groep ‘nieuwsmijders’ en in de groep die vooral op sociale media steunen. Dat kan een gevaar vormen voor de toekomst.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Scholierenkoepel doet oproep om AI toe te laten in klas
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
1
ChatGPT overtreedt volgens Italië Europese privacywet
ChatGPT voldoet volgens Italië toch niet aan de Europese privacyregels. Dat heeft de lokale privacytoezichthouder bekendgemaakt na een onderzoek dat sinds maart vorig jaar liep. -
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
De meest gebruikte AI-toepassingen worden aangedreven door programma’s die vooroordelen vertonen tegenover vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van Unesco. De VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur vreest dat de stigmatiserende resultaten voor meer ongelijkheid in de wereld zullen zorgen. -
Duitsers leggen uitgebreide Russische desinformatiecampagne op X bloot
Experts van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken hebben een uitgebreide pro-Russische desinformatiecampagne blootgelegd. De campagne maakt gebruik van duizenden valse X-accounts om de woede over de steun van het land aan Oekraïne aan te wakkeren, zo meldt ‘Der Spiegel’ vrijdag. -
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
-
Goed bezig! Tien miljoen verdachte berichten naar Safeonweb gestuurd in 2023, en vooral voor deze berichten moet je opletten
-
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
EuroParcs heeft een datalek gevonden in de beveiligde digitale omgeving van het vakantieparkconcern. Het Nederlandse bedrijf, dat ook in België actief is, onderzoekt de omvang. Het is nog niet bekend welke gegevens gelekt zijn. -
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
De rapper 21 Savage speelt een gokspel met Adin Ross tijdens een livestream op Kick. Daarbij halen ze om de beurt een kaart uit een hoop, de hoogste kaart wint. Maar wanneer Adin even wegkijkt, is te zien hoe een kompaan van de rapper een kaart aanwijst. En dat gaat uiteraard niet onopgemerkt voorbij voor de honderdduizend kijkers die de stream op dat moment volgen. -
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen