Luister naar

De versterkte dijk van de toekomst kan praten

Nieuws
Met straks 650 verankerde pinnen in één kilometer dijk, heeft de Ringdijk in Amsterdam een wereldprimeur te pakken. Innovatieve dijkversterking is vanwege de verandering van het klimaat harder nodig dan ooit.
Hans-Lukas Zuurman Hans-Lukas Zuurman
woensdag 17 oktober 2018 om 21:04
Een speciale machine boort trekstangen in de Ringdijk in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer om de dijk te verstevigen.
Een speciale machine boort trekstangen in de Ringdijk in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer om de dijk te verstevigen. Hans-Lukas Zuurman

Amsterdam

Glunderend staat Jos Karsten de toegestroomde journalisten te woord. Aan belangstelling heeft hij geen gebrek. De zon schijnt uitbundig deze woensdagmiddag op de Ringdijk in de Amsterdamse wijk Watergraafs­meer. Karsten is de bedenker van een nieuwe techniek om klei- en veendijken van binnenuit te verstevigen.

En dat is bijzonder, want versteviging gaat doorgaans juist gepaard met verbreding van een dijk, waardoor bomen en soms zelfs huizen moeten wijken. Met de uitvinding van Karsten behoudt de dijk gewoon zijn vorm. En dat is prettig, juist in een dichtbevolkt gebied als deze wijk. Ander voordeel is de snelheid waarmee dijken verstevigd kunnen gaan worden in vergelijking met bijvoorbeeld het slaan van damwanden. En dat is iets dat het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen, na aan het hart ligt. Voor 2028 moeten zij ruim 1100 kilometer dijk versterken.

toekomst

Dat Nederland de kwaliteit van de waterkeringen op peil brengt, is nodig voor de toekomst. De verandering van het klimaat leidt tot bodemdaling, stijging van de zeespiegel en toenemende afvoer van rivierwater door bijvoorbeeld hevige regenval. Innovatieve oplossingen zijn noodzakelijk in de enorme dijkversterkingsoperatie die het HWBP momenteel uitvoert, benadrukt dijkgraaf Gerhard van den Top van waterschap Amstel, Gooi en Vecht, waar de versterking van de Ringdijk onder valt. Hij spreekt van ‘een wereldprimeur’ met de vinding van Karsten en hoopt op nog meer slimme oplossingen. ‘Dijkversterking kost veel geld, de belastingbetaler betaalt dat allemaal, dus die verwacht dan ook dat we dit verantwoord en tegen lage lasten doen. Juist daarom moet innovatie altijd onderdeel zijn van de uitvoering.’ Tien jaar lang was Karsten in samenspraak met Rijkswaterstaat en kennisinstituten bezig om zijn dijk­stabilisator te testen, verbeteren en daarmee vertrouwen in het systeem op te bouwen. En nu is het moment daar om de techniek voor het eerst in een echte, waterkerende dijk aan te brengen. De basis voor het idee deed hij ooit op bij Rijkswaterstaat, toen hij daar innovatieve dijkversterkingsmethoden onder ogen kreeg, vertelt hij. ‘Maar dat kan anders dacht ik.’ Met de nieuwe techniek wordt de dijk vastgeklonken aan de ondergrond. Wie het deze middag in de praktijk ziet gebeuren, zou denken dat de dijk lekgestoken wordt met grote spijkers. In werkelijkheid zijn het lange trekstangen van basaltvezel, een duurzaam bouwmateriaal dat sterk en licht van gewicht is. Met een speciale machine worden ze – voorzien van een stervormig kunststof omhulsel – achttien meter diep in de dijk geboord. En dat steeds om de anderhalve meter. Aan het uiteinde van de stang zit een klapanker, dat te vergelijken is met een pioniersschep. Zodra het anker in de dijk op zijn plaats zit, wordt de trekstang onder spanning gezet en klapt het anker uit. De bovenkant van de stang zit vast aan een vierkante kopplaat. ‘Op deze manier sandwichen we de dijk’, verklaart Karsten. En zo wordt controle verkregen over de krachten die in een dijk spelen, bijvoorbeeld door verzadiging met water of juist gebrek daaraan. Ook drukt het gewicht van het verkeer op de waterkering. Via de trekstang en het anker worden de krachten voortaan opgevangen in de kern van de dijk. ‘Daarmee komt de vrijkomende energie precies op de plek waar-ie zijn moet.’ De kans dat een dijk door extreme omstandigheden bezwijkt, wordt er fors mee verkleind, zo bleek al eerder tijdens proeven met de dijkstabilisator in Purmerend. De dijk hield het veel langer vol dan een dijk zonder de nieuwe techniek en bleef bij het uiteindelijk bezwijken zelfs nog redelijk in vorm.

praten

Maar er is meer, want de dijk van de toekomst kan voortaan ‘praten’: in kopplaat zitten namelijk sensoren die een schat aan meetgegevens verzamelen over bijvoorbeeld uitgeoefende krachten, temperatuur en waterpeil in de dijk. De gegevens moeten ook de laatste openstaande vragen beantwoorden, zodat het begin 2019 duidelijk is of de methode van Karsten ook in andere dijken in Nederland toegepast kan worden. ‘Het gaat dan om vragen als wat er gebeurt met krachten in de dijk als je ankers bijvoorbeeld op een andere plek zet of meer tussenruimte geeft’, legt projectmanager Martin Schepers uit. Hij was de afgelopen jaren nauw betrokken bij het onderzoek naar betrouwbaarheid van de JDL Dijkstabilisator. Hij deed dit namens het HWBP. ‘De stabilisator is heel bijzonder, het proces was een uitdaging, maar hij is steeds beter gemaakt. Deze oplossing zal zich ook blijven ontwikkelen.’

besparing

De vinding van Karsten is niet de ­enige vernieuwing waaraan gewerkt wordt door het HWBP. Volgens ­Schepers hebben de gevonden ­innovatieve oplossingen tot nu toe 135 miljoen euro aan kosten bespaard op het versterken van de Nederlandse waterkeringen. <

sterke waterkeringen nodig voor 2028

De uitvinding van Jos Karsten om dijken te versterken is volledig gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een samenwerking van Rijkswaterstaat en de waterschappen. Het HWBP heeft van het Rijk opdracht gekregen om voor 2028 in totaal ruim 1100 kilometer dijk en 486 sluizen en gemalen te versterken. Het gaat om in totaal bijna 300 projecten in heel Nederland, langs de kust, de grote rivieren en meren. In totaal kost deze versterking 7,4 miljard euro. Binnen zogeheten projectoverstijgende verkenningen (POV’s) onderzoeken en beproeven marktpartijen, kennisinstituten en overheden innovatieve oplossingen. Denk aan nieuwe rekenmethodes en technieken, zoals de wijze van dijkvernageling die Karsten bedacht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Lintjesregen in Vianen. Burgers ontvingen daar uit handen van burgemeester Sjors Fröhlich een koninklijke onderscheiding.

Van dominees tot pleegouders; van 29 tot 98. Ruim drieduizend mensen kregen een lintje, vooral mannen

TV-presentator Yvon Jaspers en sopraan Tania Kross. Maar ook: organist Jaap den Hertog en voedselbank-vrijwilliger Tetsje Feenstra. Duizenden Nederlanders kregen vrijdag een lintje; ook ND-lezers werden verrast.

Tijdens haar werkbezoek aan Emmen in 1958 ontvangt koningin Juliana een blikken trommel met raathoning van de tachtigjarige imker J. Jeuring.

Dankzij een voorvader van Willem-Alexander ligt Ter Apel niet in Drenthe. Dat vonden de Drenten niet fijn

De Oranjes hebben op vele wijzen hun stempel op Drenthe gedrukt. Zonder Willem I had Ter Apel bij Drenthe behoord, inclusief het opvangcentrum voor asielzoekers.

De Q-koorts is aangetroffen op een boerderij met melkschapen.

Q-koorts in Gelderland: hoe groot is het risico voor de mens? Vier vragen

Voor het eerst sinds 2016 is in Nederland Q-koorts aangetroffen bij Nederlandse melkgeiten en melkschapen. De bacterie besmette in het verleden duizenden Nederlanders, van wie een deel jaren later nog worstelt met de medische nasleep.

Leerlingen van een vmbo-school worden getoetst bij het landelijk praktijkexamen mobiliteit en transport.

Praktijkonderwijs en vmbo kampen met forse daling leerlingenaantallen, doorstroomtoets lijkt oorzaak

Er zijn sterke aanwijzingen dat de nieuwe doorstroomtoets in groep 8, die de kansengelijkheid in het onderwijs moet bevorderen, leidt tot een forse daling van het aantal leerlingen dat naar het praktijkonderwijs of het vmbo gaat.

Marielle Paul: liefst vaste docenten.

Externe docent bijna twee keer zo duur

Den Haag

Als de gemeente de hele buurt erbij betrekt, en eerlijk communiceert over de knelpunten, komt nieuwbouw sneller op gang.

Zo krijgen gemeenten nieuwbouw sneller van de grond. 'Betrek niet alleen directe buren erbij'

Woningzoekers moeten door bezwaren van mondige burgers langer wachten op een huis. Hoe kan een gemeente nieuwbouw sneller op de rit krijgen? Vier tips van experts.