Media

Nu wachtwoord delen moeilijker is, ziet Netflix aantal abonnees fors groeien

© getty images

Veel bekeken eigen producties en maatregelen tegen het delen van wachtwoorden maken dat Netflix in het eerste kwartaal meer nieuwe abonnees kon aantrekken dan analisten hadden voorspeld.

Korneel Delbeke

Netflix heeft zijn beste eerste kwartaal sinds 2020 achter de rug. Na een groeivertraging in 2021 en 2022 heeft de Amerikaanse streamingdienst in de eerste drie maanden van het jaar 9,33 miljoen nieuwe abonnees kunnen aantrekken, maakte het bedrijf donderdagavond bekend. Dat zijn er bijna twee keer meer dan waar analisten (gemiddeld) vooraf op hadden gerekend. De groei was wereldwijd merkbaar, maar vooral in de VS en Canada kon Netflix een uitgesproken groei van nieuwe abonnementen optekenen. Ook de omzet en winst van de streamingdienst lag daardoor hoger dan verwacht. De omzet steeg met 15 procent tot 9,37 miljard dollar, de nettowinst met 79 procent tot 2,33 miljard dollar.

Netflix ziet zelf twee belangrijke redenen voor de groeiversnelling: zijn aanbod aan eigen producties (series als Ripley, Fool me once, Griselda en 3 body problem waren belangrijke publiekstrekkers) én de acties die het bedrijf heeft ondernomen tegen het delen van wachtwoorden (waarbij meerdere gezinnen eenzelfde account gebruiken). Daarvoor gebruikten meer dan 100 miljoen mensen een account waarvoor ze niet betaalden, schatte het bedrijf twee jaar geleden.

Hoewel er initieel gevreesd werd dat veel abonnees door de maatregelen hun account zouden opzeggen, kon Netflix toch miljoenen kijkers overtuigen om een eigen abonnement te nemen. In de VS heeft Netflix bij televisiekijkers ondertussen een marktaandeel van 8 procent, merkt Bloomberg op. Wereldwijd heeft Netflix zo’n half miljard kijkers, schat het bedrijf. “Geen enkel entertainmentbedrijf heeft ooit op deze schaal en met deze ambitie programma’s aangeboden”, schrijft Netflix in een open brief aan de aandeelhouders.

Vertragende groei

Ondanks de groei kreeg het aandeel van Netflix wel tikken op de Amerikaanse beurs. Nadat het dit jaar al met zowat een kwart was gestegen, daalde het donderdagavond (lokale tijd in New York) met 4,6 procent. Voor de bekendmaking van de resultaten hadden beleggers zich al optimistisch getoond, en bij de bekendmaking van de resultaten had het bedrijf meteen gewaarschuwd dat de groei in dit kwartaal lager zal liggen.

Voor beleggers in Netflix is de groei van het aantal abonnees altijd een belangrijke graadmeter geweest om de prestaties van het bedrijf te analyseren. Maar dat cijfer is steeds minder representatief, zegt het management, omdat er nu een grotere variatie is bij de aangeboden abonnementsformules – zo biedt Netflix nu ook een goedkoper abonnement met reclame aan. Vanaf volgend jaar stopt Netflix overigens met het rapporteren van nieuwe abonnees op kwartaalbasis. Het management van de Amerikaanse streamingreus wil de focus meer leggen op meer traditionele bedrijfsmaatstaven, zoals winst en omzet. Alleen de “belangrijke mijlpalen” in de groei van abonnees zullen nog in de verf worden gezet.