© Sebastian Steveniers en Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

Definitief masterplan dat stad wil voorstellen aan Slachthuisbuurt zal weinig afwijken van eerdere plannen

Het definitieve masterplan van de Slachthuissite, het Noordschippersdok en het Lobroekdok wordt vanavond toegelicht aan de buurtbewoners. De grote lijnen van het voorontwerp zullen alvast behouden blijven, laat het stadsbestuur weten. Daarrond was nochtans heel wat te doen. Vooral de partij Groen is kritisch omdat ze vindt dat de wijk te vol wordt gebouwd. Vastgoedbedrijf Land Invest, dat mee in het oog van de storm terechtkwam en met financiële problemen zou kampen, wil zijn deel van de gronden op de site verkopen aan projectontwikkelaar Triple Living, maar dat heeft volgens de stad geen invloed op het masterplan of het RUP.

JoRo

De Slachthuissite ligt er nu verlaten en verloederd bij, maar de stad heeft grootse plannen met de buurt. Dat stadsdeel moet een woongebied worden met ruimte voor recreatie, pleintjes, diensten, kleinschalige bedrijvigheid en lokale handel.

Het dossier kwam de voorbije weken regelmatig onder de aandacht, omdat het ook wordt vernoemd in het dossier-Land Invest. De buurt en de partij Groen verzetten zich tegen de aanvankelijke plannen omdat ze menen dat in het voorontwerp er te veel woningen komen op een kleine oppervlakte.

Toch lijkt het er op dat het plan dat woensdagavond aan de buurt wordt voorgelegd niet erg veel zal afwijken van de aanvankelijke plannen. “Het definitieve masterplan is een herwerking van het voorontwerp masterplan, dat in september 2016 werd goedgekeurd”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Rob Van de Velde (N-VA). “Om tot het definitieve plan te komen, werden op basis van het voorontwerp verschillende adviezen opgevraagd bij experten en bij de buurt. Er zijn ook studies gedaan naar geluid, lucht, wind en bezonning en mobiliteit. De resultaten daarvan zijn verwerkt in het masterplan. Het werd ook verder afgestemd met andere lopende planprocessen in de omgeving, zoals de mogelijke overkapping van de Ring.”

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

Definitief masterplan

De grote lijnen van het voorontwerp masterplan zijn behouden gebleven. Het openbaar domein, met pleinen, parken en verkeersinfrastructuur, vormt het vaste kader waarbinnen kan gebouwd worden. De pleinen en parken zijn onderling verbonden met elkaar en met de ruimere omgeving, en zullen de de buurt volgens de stad een groen en publiek karakter geven.

Een overzicht van de belangrijkste elementen van het definitieve masterplan, volgens de stad:

• Noordschippersdok en Kalverpad

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

“In de zone Noordschippersdok is de bebouwing hertekend en in volume afgenomen, zodat een betere overgang ontstaat naar de bestaande bebouwing in de Damwijk en naar het Kalverpad. Het Kalverpad is een groene verbinding langs het Noordschippersdok, dat niet door autoverkeer wordt gekruist en ongehinderd doorloopt tot in de Kalverwei. Het Kalverpad wordt een groene openbare ruimte waarlangs buurtvoorzieningen kunnen liggen zoals een nieuwe sporthal en een kinderdagverblijf.”

Kalverwei

“De Kalverwei wordt een nieuw park centraal in de buurt. Het is het hart van het masterplan en vormt de schakel tussen de bestaande buurt en de nieuwe ontwikkelingen op de Slachthuissite. In de Kalverwei komen onder andere speelplekken voor kinderen van verschillende leeftijden.”

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

• Lobroekplein

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

“Het Lobroekplein wordt een levendig dorpsplein aan de bestaande horeca. Het Lobroekplein ligt in het verlengde van het Hallenplein en biedt zo ook doorzichten naar de Slachthuishallen. De Lange Lobroekstraat wordt opgeschoven naar de nieuwe gevelzijde, zodat ruime terrassen voor de bestaande horeca mogelijk zijn. De nieuwe gevels aan het plein kunnen ruimte bieden voor bijvoorbeeld een buurtsupermarkt of andere buurtvoorzieningen en diensten.”

• Hallenplein en Hallentuin

“Het Hallenplein en de Hallentuin zullen mooi aansluiten bij een toekomstige invulling van de Slachthuishallen, zoals een school of woonzorgcentrum met ruimte voor veel groen. Een maximaal behoud van de Slachthuishallen als karakteristiek beeld in de buurt is een belangrijke ambitie in het masterplan. Het volledige behoud van de oostelijke hal, de hoogste hal en dus de hal met de meeste mogelijkheden, is prioritair. De westelijke hal kan wel gedeeltelijk worden getransformeerd om ook daar diverse invullingen mogelijk te maken.”

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

• Lobroekkade

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

Uit de studie luchtkwaliteit blijkt dat bij realisatie van de Oosterweelverbinding er op de noordelijke kadezone geen actieve recreatie kan plaatsvinden. Die zone wordt dan ook meer ecologisch ingericht. Het buurtsportterrein en de jeugdvoorzieningen worden op de centrale Lobroekkade voorzien, die wordt omgevormd tot een nieuw en volwaardig Kadepark. Een passerelle over de Slachthuislaan zorgt voor een makkelijke en veilige oversteek voor voetgangers van de Kalverwei naar het Kadepark. Op de zuidelijke kadezone kan de bedrijfsbebouwing worden vernieuwd en de kwaliteit van de openbare ruimte worden vergroot.

• Wonen

“Het definitieve masterplan voorziet in totaal 240.750 m² bruto bovengrondse vloeroppervlakte, waarvan vermoedelijk circa 70% met wonen zal worden ingevuld. De exacte invulling van het volledige plan is momenteel niet gekend en zal vorm krijgen bij het verder ontwerpen van de bebouwingszones. 10% van het totale woonprogramma is voorzien voor betaalbaar wonen. Daarvoor zijn verschillende manieren beschikbaar. Een van de mogelijkheden is om te werken met erfpacht, onder regie van de stad of AG VESPA. Het betaalbaar wonen zal gefaseerd en van bij het begin van de ontwikkeling worden voorzien. Ook kan tijdens de uitvoering de focus op bepaalde doelgroepen worden gelegd, zowel in wat er gebouwd wordt als in de toewijzing ervan.”

• Kalverstraat

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

“De hoofdtoegang tot de buurt zal gebeuren via de Kalverstraat, die verlegd wordt tot naast de Slachthuishallen. Daardoor kan de Kalverwei gevrijwaard worden van verkeer, en worden de bestaande en te ontwikkelen buurtdelen vanuit een centrale weg toegankelijk. De naam wordt ‘Oude’ Kalverstraat want door de straat te verleggen, komt de Kalverstraat opnieuw op haar historische plek terecht.”

• Verbindingen met de omgeving

“De nieuwe parken en pleinen in het masterplan sluiten aan op bestaande, geplande of gewenste fiets- en voetgangersverbindingen in de omgeving zoals die naar Park Spoor Noord, Spoor Oost, de fietsbrug over het Albertkanaal, het Singelfietspad op de Slachthuislaan en het Ringfietspad.”

• Overkapping van de Ring

“Het definitieve masterplan is afgestemd met de Vlaamse intendant voor leefbaarheidsmaatregelen voor de Antwerpse Ring. Een overkapping van de Ring ter hoogte van het Lobroekdok kan de kwaliteit van de buurt nog verder verbeteren. Die mogelijkheid wordt daarom mee opgenomen in het masterplan als langetermijnperspectief.”

© Palmbout Urban Landscapes – De Smet Vermeulen architecten – Feddes/Olthof Landschapsarchitecten

• Warmtenet

“Het onderzoek rond een duurzaam warmtenet voor de Slachthuissite, het Noordschippersdok en het Lobroekdok is afgerond. Daarin wordt aangetoond dat de aanleg van een warmtenet voor de nieuwe bebouwing haalbaar is, en op termijn ook verder uitgebreid kan worden naar de bestaande wijken errond. Zo straalt de duurzaamheidsambitie van het masterplan ook af naar de ruimere omgeving.”

Participatie

Het masterplan is uitgewerkt door Palmbout Urban Landscapes, De Smet Vermeulen architecten en Feddes/Olthof Landschapsarchitecten. AG VESPA, het autonoom gemeentebedrijf voor vastgoedbeheer en stadsprojecten Antwerpen, coördineert het project.

Voor dit stadsproject hebben de stad, AG VESPA, de private eigenaars, het district, het Damcomité en Elegast vzw een participatiecharter afgesloten. Zij bereidden de publieksmomenten samen voor, waarop in elke grote fase van het masterplan ideeën en wensen van de buurt konden worden meegegeven.

Volgende stappen

Na het masterplan wordt het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) uitgewerkt, waarmee een juridisch plan wordt vastgelegd waar en hoe er gebouwd mag worden en welke soort functies in het gebied mogen plaatsvinden. De definitieve vaststelling van het RUP wordt tegen de zomer van 2018 verwacht.

Eind 2018 kan dan de fase van de uitvoering starten. In een eerste deelfase wordt de buurt rond de Kalverwei en de Slachthuishallen (her)ontwikkeld. In een tweede deelfase volgt de zone Noordschippersdok en wordt ook het openbaar domein op de Lobroekkade aangelegd. Afhankelijk van een overkapping van de Ring met daarbovenop bijkomend groen kan in een laatste deelfase ook wonen gerealiseerd worden op de kade.

Met welke private partner de realisatie zal gebeuren en of de eigenaarskwestie de timing in gevaar brengt, is nog niet duidelijk.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER vastgoedrel