© kristin matthyssen

“Na tien jaar sleutelen kan ik eindelijk de lucht in”

De fly-in van de Aero Para Club der Kempen lokte zaterdag en zondag bijna 30.000 bezoekers naar het vliegveld in Malle, een verdubbeling tegenover vorig jaar. Van een unieke Spitfire tot zelfbouw-ULM’s: er viel van alles te ontdekken.

Kristin Matthyssen

Facebook had zijn effect niet gemist: de fly-in kende een recordeditie. Henri Luyckx (69), een Antwerpenaar die nu in Geel woont, vertegenwoordigde samen met andere zelfbouwers de Vlaamse Amateur Vliegtuigbouwers. Al tien jaar sleutelt hij aan zijn eigen ULM-vliegtuig (ultralicht motorvliegtuig). Veel zelfbouwers vertrekken vanuit een bouwdoos. Henri pakte het nog anders aan. Hij bouwde zijn aluminiumen vliegtuig helemaal van scratch en zette er een BMW-motor in om de kosten te drukken. “Ik moest het toerental dan wel reduceren, maar als elektronicus lukt dit allemaal.”

Na tien jaar knutselen kan zijn vliegtuig waarschijnlijk dit jaar de lucht in. En dan? “Kamperen in Frankrijk! Het is een short take off and landing, ik heb maar 50 meter nodig. In het Virunga Park in Congo vliegt een gelijkaardig toestel. Maar eerst nog mijn ULM-vliegbrevet halen, daar ben ik nu mee bezig.”

Spitfire

Bij de warbirds was de Spitfire F. Mk XVI de blikvanger. Kris Van den Bergh uit Bierbeek, bedrijfsleider en lijnpiloot bij Air Belgium, kon het toestel onlangs kopen bij een oudere Canadese verzamelaar. De Spitfire dateert van augustus 1945. Er werden er 22.000 gebouwd in de oorlog, waarvan er nog maar vijftig wereldwijd vliegen. “De ene verzamelt oldtimerwagens, de andere oldtimervliegtuigen”, zegt Kris. “Dit is nog de meest originele. Het is een tijdcapsule, alle authentieke onderdelen zitten er nog in.”

Van den Bergh wil zijn warbird nu zoveel mogelijk actief aan het publiek tonen. Het is een eenzitter, dus meevliegen is niet mogelijk.”

De Spitfire was hét paradepaardje van de Britten. Ook de Belgische luchtmacht vloog vroeger met Spitfires. Voor Kris is het een voorrecht om met zo’n legendarisch, gracieus en snel wendbaar jachtvliegtuig te mogen vliegen.

Frederic Vormezeele en zijn collega’s van Fast bvba, gevestigd op het vliegveld van Brasschaat, gingen de Spitfire in Canada inspecteren in opdracht van Van den Bergh. Na de verscheping monteerden ze het toestel volledig opnieuw. Fast bvba zorgt ook voor het onderhoud. De Spitfire staat gestationeerd in Sint-Truiden.

Er waren dit jaar ook veel verenigingen van re-enactors. Zo hadden 277 VGD, vzw Die Felddivision Jungs en de Flakhelferinnen een Duits kamp opgeslagen mét een Flak 38-luchtafweergeschut, om vliegtuigen uit de lucht te knallen. “Hij werkt niet meer”, knipoogt Laura Van Der Flier uit het Nederlandse Veghel.

Thomas Odegard (25), een Antwerpenaar met Noorse roots, is lid van 277 VGD. Hij bleef zaterdag in de loopgraaf slapen. “Re-enactment draait rond beleving. De ene houdt meer van het Britse materiaal, de andere van het Amerikaanse. Wij vinden dit Duitse materiaal mooi, maar er spreekt zeker geen politieke voorkeur uit.”

Een geruststelling voor wie afgelopen weekend een UFO zag: dat was Bart Verhees van Verhees Engeneering uit Lommel met zijn zelfontworpen delta. Telkens wanneer hij de lucht ingaat, krijgt de politie meldingen over vliegende schotels.