EU-toezichthouder: "Binnen een paar jaar zijn dieselauto's volledig verdwenen"
Dieselauto's hebben hun tijd gehad. "Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn", zegt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bieńkowska in een interview met persbureau Bloomberg.
De toezichthouder ziet het dieselschandaal rondom Volkswagen als keerpunt. De Duitse autofabrikant gaf in september 2015 toe op grote schaal te hebben gesjoemeld om dieselwagens in testen minder vervuilend te laten lijken dan ze zijn. Dat heeft volgens de Poolse politica "het sentiment in de samenleving over emissies en schone auto's" flink geraakt.
De veranderde perceptie kan de Europese Unie, waar nog altijd ongeveer de helft van de auto's op diesel rijden, helpen bij zijn ambities een voorloper te worden op het vlak van elektrisch rijden. Nu heeft Tesla nog een voortrekkersrol in de Verenigde Staten en is China in zijn eentje goed voor de helft van de verkopen van elektrische auto's.
De Europese Commissie probeert samen met de industrie te zorgen dat er Europese accu's worden gefabriceerd. "Het is het soort project dat een lidstaat niet alleen van de grond kan krijgen." Volkswagen heeft het roer ook omgegooid. De automaker wil tegen 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto's verkopen en heeft 40 miljard euro uitgetrokken voor dat doel. De EU kan daar bij helpen door beleid aan te passen. Maar productiedoelen, zoals in China, gaan een brug te ver.
Vorige week steunden lidstaten een aanpassing van de regels waardoor de Europese Commissie meer zeggenschap krijgt bij het keuren van auto's. Fabrikanten kunnen daardoor tot 30.000 euro boete per auto krijgen en gedwongen worden tot terugroepacties. Nu gebeurt dat nog meestal per lidstaat en fabrikanten hebben vaak veel invloed bij overheden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
Binnenland
Dieselprijs naar hoogste niveau sinds 2013: volle tank kost 25 euro minder over de grens
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Europeanen kopen meer elektrische auto's
Elektrische auto's worden meer verkocht in Europa. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn ongeveer 70.000 elektrische auto's verkocht in de Europese Unie. Dat is bijna 50 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2017. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Dieselrijders betalen 30 procent meer belastingen dan drie jaar geleden
Dieselrijders betalen in vergelijking met 2015 zowat dertig procent méér belastingen. Dat berekende VAB. Kiezen voor diesel is enkel nog interessant als je voor een grote wagen kiest, erg veel kilometers rijdt of een bepaalde trekkracht nodig hebt. Dat zegt woordvoerder Maarten Matienko. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
OPINIE: "De hysterie die momenteel heerst, waarbij plots alle diesel moet worden gebannen vanaf 2020, is gewoon dom"
148 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpiet devlieger
Michel Mahy
Geert Tamsyn
Kirsten De Laet
jean petermans