GO! introduceert artificiële intelligentie in de klas

© Bart Dewaele

Het gemeenschapsonderwijs gaat in zee met een Brits bedrijf om artificiële intelligentie in de klas te brengen. Op termijn voor alle scholen van het GO!.

Eveline Vergauwen

Hoe diverser een klas, hoe moeilijker de taak van een leerkracht. Dat maakte de staking in het basisonderwijs deze week nog maar eens duidelijk. Het M-decreet, maar ook de etnisch-culturele diversiteit stelt scholen voor grote uitdagingen.

Diversifiëren moet je leren. Maar leerkrachten van het gemeenschapsonderwijs krijgen binnenkort hulp. En wel van artificiële intelligentie. Samen met het Brits bedrijf Century Tech zal het GO! in de klas een AI-platform ‘IXZO!’ introduceren. Twee jaar geleden startte het GO! al met de invoering van IXZO! als digitale leeromgeving. Century Tech zal dat nu omvormen tot een AI-platform, gebaseerd op het eigen programma ‘Century’.

IXZO! zal het leerproces voor kinderen personaliseren. Leerlingen verschillen sterk van elkaar in intelligentie, interesses, doorzettingsvermogen, aandachtsspanne. Het platform ‘leert’ zelf al die kenmerken over een leerling. Hoe meer een leerling met het platform werkt, hoe meer data het over de leerling ontvangt, en hoe beter het leerproces gepersonaliseerd kan worden.

‘Het programma leert hoe het kind leert, wat zijn gewoontes zijn, de zwaktes en sterktes,..’, legt Alex Blackburn, woordvoerder van Century Tech uit. ‘Het kind begint het programma te gebruiken, doet oefeningen, vult een test in, en zo wordt er een gedetailleerd profiel van het kind gemaakt.’ Elke leerling kan zo op een andere manier leren. ‘Stel een kind is goed in wiskunde, maar algebra blijft wel moeilijk. De machine weet dat, en zal geen basiswiskunde voorleggen aan het kind, maar zich focussen op eenvoudige oefeningen algebra. De snelheid waarmee kinderen leren kan ook verschillen.’

Weg met de leraar?

De leraar wordt niet overbodig, benadrukt het GO! ‘Het is een middel waardoor leerkrachten meer tijd krijgen om les te geven’, zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. ‘Dankzij artificiële intelligentie wordt snel duidelijk welke leerling remediëring nodig heeft of extra uitdaging kan gebruiken. De bedoeling is om leerlingen op maat te begeleiden én de planlast voor leerkrachten te verlagen.’

In september starten 30 scholen met het platform, het doel is op termijn alle scholen met IXZO! te laten werken.

Dat zijn er 1.000. Veel leerlingen, veel data dus. Century Tech verzekert dat alle data geëncrypteerd en geanonimiseerd worden. Toch dringen zich vragen op. Willen we voor ons onderwijs afhankelijk worden van een privébedrijf? ‘We hebben de kwestie van privacy meegenomen in het aanbestedingsproces’, verzekert Verdyck. ‘Als onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap vinden we dat we daar verantwoordelijk mee moeten omgaan. We zullen de privacy in het verdere proces zeker bewaken. Wij bepalen ook de volledige inhoud van het platform. De leerplandoelen, het vakdidactische en pedagogische houden wij in handen en Century Tech biedt ons het instrumentarium.’