Fractievoorzitter Koen Daniëls en raadslid en buurtbewoner Marlene Moorthamers (N-VA) in de Blauwe Staakwegel. © if

Oppositiepartij N-VA wil Blauwe Staakwegel openstellen tijdens heraanleg Sint-Niklaasstraat: “Stapvoets verkeer van inwoners en ondernemers toelaten”

Sint-Gillis-Waas -

De lokale afdeling van N-VA in Sint-Gillis-Waas ijvert samen met buurtbewoners om de Blauwe Staakwegel open te stellen tijdens de werken in de Sint-Niklaasstraat. Volgens de partij zou de vaak wijzigende verkeerssituatie op die manier duidelijker en veiliger moeten worden.

Yannick Joos

De heraanleg van de Sint-Niklaasstraat vormt één van de belangrijkste mobiliteitsdossier in Sint-Gillis-Waas. Afgelopen zomer gingen de werken in de belangrijke verbindingsweg van en naar Sint-Niklaas van start. In het voorjaar van 2025 moet de vernieuwing klaar zijn. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd en het verouderde betonnen wegdek zal plaatsmaken voor een nieuwe asfaltbaan met bredere voet- en dubbelrichtingsfietspaden.  

LEES OOK. Grootschalige werkzaamheden aan belangrijke verbindingsweg schieten uit de startblokken: “Ze zullen tot het voorjaar 2025 duren”

Tijdens de werken wordt in verschillende fases gewerkt, waardoor omleidingen en verkeerssituatie volgens oppositiepartij N-VA vaak onduidelijk zijn. “De situatie bij de wegenwerken in de Sint-Niklaasstraat wijzigt continue, vooral ter hoogte van het kruispunt met de Smoutstraat en de Doornstraat”, zeggen N-VA-raadslid en buurtbewoner Marlene Moorthamers en fractievoorzitter Koen Daniëls. “De wisselende situaties zorgen voor veel onduidelijkheden voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers, klanten en leveranciers van diverse ondernemers.” (Lees verder onder de foto)

In het voorjaar van 2025 moet de Sint-Niklaasstraat klaar zijn.© Gemeente Sint-Gillis-Waas

Volgens de partij vormt vooral de bereikbaarheid van en naar de Smoutstraat een heikel punt. “In de Smoutstraat richting Vrasene moet het verkeer in beide richtingen, maar vanaf halfweg de straat is het onmogelijk om met twee voertuigen gelijktijdig te passeren”, zeggen Moorthamers en Daniëls.

Stapvoets verkeer

“De weg is daar smal en bovendien zijn er diepe sporen naast de weg. We ijveren er daarom voor om in de Blauwe Staakwegel, die momenteel gebruikt wordt door landbouwvoertuigen, stapvoets verkeer van bewoners en ondernemers uit de Smoutstraat in de richting van de Laarstraat toe te laten. De putten die er momenteel zijn, kunnen gevuld worden met gebroken betonpuin uit de Sint-Niklaasstraat. Door halfweg de Smoutstraat in het deel tot aan de Blauwe Staakweg een tijdelijke uitwijkstrook te maken, kunnen voertuigen elkaar passeren. Dat kan door de gracht in te buizen en daar te voorzien in een tijdelijke bedekking.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER