© ATV

Boechoutse studente ontwerpt fietsschoen tegen oververhitte voeten: “Nu nog partner vinden voor realisatie”

Boechout -

Fietsen wielertoppers zoals Mathieu, Wout of Tadej Pogacar over enkele jaren met fietsschoenen ontworpen door de Boechoutse Armelle Schiltz? Haar concept wordt in ieder geval opgepikt door ondernemersplatform Vlaio om het verder te ontwikkelen.

Filip Spoelders

Als studente productontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen ontwierp Armelle Schiltz voor haar masterproef een fietsschoen die oververhitte voeten tijdens het fietsen moet tegengaan. Ze kwam op het idee toen ze zelf hinder ondervond van het zogenaamde burning feet syndrome.

Armelle fietst veel en maakte kennis met het ‘burning feet syndrome’.© RR

“Ik ben zelf een fervente fietsster. Tijdens mijn opleiding heb ik bijvoorbeeld stage gelopen bij Lazer Sport, bekend om zijn fietshelmen. Het syndroom van brandende voeten bij het fietsen ontdekte ik tijdens een fietstocht in Italië. Het was heet en mijn voeten raakten oververhit. Na ze even te verkoelen, kwam het onaangename gevoel snel terug.”

Voor haar masterproef ging ze op zoek naar een oplossing want ze is niet de enige die dit probleem heeft ondervonden. “Uit onderzoek blijkt dat veel sporters en in dit geval wielrenners last hebben van het syndroom. Door het synthetische leder is er weinig of geen verluchting, de druk op de voet bij het trappen komt op een plaats terecht en meestal zijn de huidige fietsschoenen vrij smal”, somt de Boechoutse de euvels op die ze wou aanpakken.

Armelle werkte een jaar aan haar project. Ze voerde onderzoeken, bestudeerde materialen, verdiepte zich in de ergonomie, berekende economische modellen, maakte schetsen en deed testen met steun van Shimano, producent van fietsonderdelen.

Fietsschoen M2M

Zo kwam ze bij haar concept M2M terecht dat ze digitaal helemaal uitwerkte en waarvan ze een prototype maakte. “Mijn fietsschoen bestaat uit drie delen die elk apart vervangen kunnen worden. Dit maakt dat de schoen duurzaam is. Het onderste deel, de basis, bestaat uit carbon, terwijl de voet als 3D-print wordt vervaardigd uit flexibel kunststof. De celstructuren van de kunststof laten een betere verluchting toe. De flexibele stof zorgt eveneens voor een efficiëntere verdeling van de druk op de voeten tijdens het fietsen. Samen met de betere verluchting doet dit de voeten afkoelen.” Over de schoen wordt een gebreide sok getrokken die in uiteenlopende kleuren kan worden gemaakt.

De Boechoutse maakte al een prototype van de fietsschoen.© RR

De M2M-fietsschoen bestaat uit drie delen.© RR

De fietsschoenen zouden zelfs gepersonaliseerd gemaakt kunnen worden. “Dit kan door thuis met behulp van een app je voet te scannen. Een andere optie is om bij een dealer van de fietsschoenen een pasdienst te voorzien die je voet en de drukpunten digitaal in kaart brengt.”

Op dit moment heeft Armelle een concept en een prototype. Om haar fietsschoenen in de winkels of bij wielerploegen te krijgen, moeten er nog enkele stappen worden gezet. Hiervoor krijgt ze nu steun van Vlaams ondernemersplatform Vlaio nadat ze de Flanders Technology & Innovation Award heeft gewonnen.

“Vlaio gaat me helpen om naar bedrijven te stappen die me bijvoorbeeld bijstaan bij de verdere ontwikkeling van de fietsschoen. Ook het commercialiseren van het concept wordt een uitdaging, maar ik hoop bij de juiste partner terecht te komen om de schoen daadwerkelijk te maken. Dat er ooit een wielrenner of een wielerploeg met mijn ontworpen fietsschoen kan rijden, zou echt ongelooflijk zijn.”

“Mijn fietsschoen bestaat uit drie delen die elk apart vervangen kunnen worden. Dit maakt dat de schoen duurzaam is. Het onderste deel, de basis, bestaat uit carbon, terwijl de voet als 3D-print wordt vervaardigd uit flexibel kunststof”

Armelle Schiltz

Studente productontwikkeling

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Boechout