Chauffeurs moesten in storm rijden

Nieuws
Veel vrachtwagenchauffeurs die donderdag tijdens de zware storm op pad gingen, moesten dat van hun werkgevers. Dat zegt bestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.
anp
maandag 22 januari 2018 om 03:00

Utrecht

Na de storm waarbij het KNMI waarschuwingscode rood had afgegeven, hield CNV Vakmensen een enquête onder de chauffeurs. ‘Veel chauffeurs kregen van hun werkgever te horen “je gaat gewoon de weg op”. Dat ze gedwongen werden om te rijden, daar ben ik wel heel chagrijnig over. Code rood wordt niet voor niets afgegeven’, aldus Van Rijssel.

Uit de enquête blijkt dat veel werknemers geen enkele instructie hebben gekregen wat ze moeten doen bij code rood. Sommigen kregen volgens Van Rijssel te horen: ‘Kijk zelf maar hoe het gaat. Als het te erg wordt, zet je de auto aan de kant. Maak zelf je keuze.’ Nadat code rood was afgegeven, nam 70 procent van de werkgevers geen contact op met de chauffeurs.

Tijdens de storm waren er veel ongelukken met vrachtwagens. Veel vrachtwagens die omver waren gewaaid, kwamen uit het buitenland. Volgens Van Rijssel spreken de buitenlandse chauffeurs geen Nederlands of Engels en volgen ze het nieuws niet. Hij pleit daarom bij extreme weersomstandigheden voor verbodsborden boven de rijbaan waarop een vrachtauto afgebeeld staat.

De transportsector liet vorige week weten in overleg te gaan met Rijkswaterstaat over te nemen maatregelen bij extreem weer. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Boxie24 haalt de spullen via ‘pick-ups’ op en brengt ze ook weer terug wanneer dat gewenst is. De klant kan thuisblijven.

Kleine huizen zijn gat in de markt voor een bedrijf dat 24 uur per dag spullen ophaalt en opslaat

Als het huis gaat knellen, bieden opslagbedrijven uitkomst. Boxie24 bouwde in korte tijd een opslagimperium op. Het heeft wereldwijd inmiddels 74 vestigingen. ‘Veel huizen zijn te klein voor een racefiets en droogtrommel.’

Het schip waarmee Wim de Vries richting Engeland gaat.

In de haven van Harwich is het zichtbaar wennen aan de grenscontroles. De truckers wachten geduldig

Ruim vier jaar na de Brexit heeft het Verenigd Koninkrijk afgelopen week de langverwachte grenscontroles op goederen weer ingevoerd. Dat raakt truckers die Nederlandse planten vervoeren.

Rits de Boer, inspecteur-generaal van de Arbeidsinspectie: ‘Bij arbeidsmigratie zijn er allerlei kosten die niet worden ingeprijsd.’

Hoofd Arbeidsinspectie: 'Meer arbeidsmigranten kunnen we niet aan'

Rits de Boer ziet in de praktijk welke invloed de grote groep arbeidsmigranten heeft op de leefomgeving en de migranten zelf. Hij is stellig: ‘Nog meer arbeidsmigratie leidt tot nog meer miserabele woon- en werkomstandigheden.’

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Geldverstrekker sluit deal met Blokker, verkoop van de baan

Blokker heeft een akkoord bereikt over een belangrijke herfinanciering, waardoor de toekomst van de winkelketen is veiliggesteld. Dankzij de lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Gordon Brothers, redder van worstelende keten Blokker, heeft een 'geweldige track record'

Een Amerikaanse investeringsmaatschappij die in het verleden onder meer het Britse modeconcern Laura Ashley redde, schiet nu Blokker te hulp. Met een lening van Gordon Brothers is een verkoop van de Nederlandse winkelketen voorlopig afgewend.

Kees en Dries Vahl.

Dankzij aardwarmte zijn de komkommers van de gebroeders Vahl extra groen

De komkommers en paprika’s van Tuinderij gebroeders Vahl worden verwarmd met ‘gratis’ energie uit een diepe aardlaag. Heel rendabel is dat nog niet, maar het tij lijkt nu te keren.