Direct naar artikelinhoud
WK voetbal

WK voetbal zorgt voor boost in televisieverkoop

WK voetbal zorgt voor boost in televisieverkoop
Beeld Getty Images

Het WK voetbal heeft voor een ongekende boom in de verkoop van tv's gezorgd. Supporters die hun overwinningspintjes koud wilden leggen, waren er echter minder: de verkoop van koelkasten en diepvriezers zakte fel, ondanks het mooie weer.

Een en ander staat in het non-foodrapport dat het onderzoeksbureau GfK over het tweede kwartaal uitbracht, en dat de retailsite Gondola kon inkijken. Het wekt geen verbazing dat de verkoop van tv-toestellen een opstoot kreeg net voor het WK voetbal. Uit de Gfk-cijfers blijkt dat de tak 'consumentenelektronica' tussen april en juni een omzet haalde van 200 miljoen euro (+5 procent). Het gros van die groei kwam voor rekening van de verkoop van tv's, die met 30 procent steeg.

'Het is logisch dat evenementen als het WK een positief effect hebben op de televisieverkoop'
Chris Renders van Gfk

"Het is logisch dat evenementen als het WK een positief effect hebben op de televisieverkoop, maar als het nationale team daarbovenop ook nog eens Brazilië en Engeland klopt en erin slaagt om voor de eerste keer ooit derde te worden, dan krijg je deze geweldig cijfers", zegt Chris Renders van Gfk.

Andere vaststelling: hoewel mei en juni erg warme maanden waren, was dat voor de Belgen geen reden om een nieuwe koelkast of diepvriezer te kopen. Binnen deze markt hebben alle segmenten steken laten vallen, zelfs de nochtans populaire Amerikaanse koelkasten.