H&M neemt maatregelen na controverse rond ‘jungle’-trui

Tenzij je de voorbije weken zonder internetverbinding zat, is de heisa rond de ‘racistische’ trui van H&M je vast niet ontgaan. Nu de storm wat afgezwakt is, heeft de Zweedse modeketen een maatregel getroffen: er treedt een diversiteitsspecialist in dienst.

vwh

Wat voorafging: H&M kwam de voorbije week onder vuur te liggen omdat een jongetje van Afrikaanse origine poseerde in een trui met een opvallende boodschap. ‘The coolest monkey in the jungle’ stond op de creatie gedrukt. Die zin schoot bij velen in het verkeerde keelgat en de foto werd als ‘zeer racistisch’ bestempeld.

Om gelijkaardige situaties in de toekomst te voorkomen, heeft het Zweedse merk nu een specialist inzake diversiteit aangeworven. Dat meldt de keten dinsdagavond in een officieel statement op de Facebookpagina. De modeketen benadrukte bij de post dat de holding zich oprecht inzet voor diversiteit en inclusiviteit. “We nemen een wereldleider in dit segment aan om ons werk vooruit te helpen”, staat er te lezen.

Het in Stockholm gevestigde bedrijf herhaalde dat het recente incident absoluut de bedoeling niet was en stipt aan dat de verantwoordelijkheid als wereldwijd merk heel groot is. De maatregel komt daags nadat Terry Mango, de moeder van het kleine model, opriep dat mensen moesten bedaren omdat ze er zelf geen graten inzag dat haar oogappel met die trui poseerde. “Dit is een van de honderden outfits die mijn zoon gedragen heeft. Stop met onnodig kritiek te geven, dit is een nutteloos probleem. Get over it.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer